Od lat wózki widłowe spalinowe oraz wózki elektryczne konkurują ze sobą o miano najbardziej popularnych i użytecznych pojazdów z zakresu transportu bliskiego. W trakcie kilku ostatnich lat, trend zaczyna przechylać się na korzyść widlaków z napędem elektrycznym, czy jednak wózki widłowe spalinowe mają szansę wrócić do łask? Sprawdźcie w naszym tekście!
Spis Treści
Co odróżnia wózki widłowe spalinowe od elektrycznych?
Już sama nazwa urządzeń wskazuje bezpośrednio na odpowiedź na pytanie, co odróżnia te dwa typy pojazdów. Mowa tu oczywiście o zastowanych dwóch całkowicie odmiennych rodzajach napędu:
- Wózki widłowe spalinowe zasilane są tradycyjnie paliwem lub też w wersji gazowej – specjalnie przeznaczonymi do tego – butlami gazowymi.
- Natomiast wózki elektryczne jako źródło napędu wykorzystują ładowane prądem akumulatory.
Poza tym budowa obydwu typów pojazdów nie różni się aż nadto wizualnie. Wózki czołowe posiadają zamontowany z przodu maszt, do którego przymocowana jest karetka z widłami. Każdy z widlaków posiada ponadto ramę bezpieczeństwa zabezpieczającą fotel operatora.
Porównanie możliwości
Czy napęd może mieć realny wpływ na możliwości wózków widłowych? Zdecydowanie tak! Przede wszystkim dlatego, iż wózki spalinowe zwykle:
- rozwijają większe prędkości;
- mają większą moc;
- mogą podnosić cięższe ładunki (dzięki większemu udźwigowi);
- a przede wszystkim – nadają się również do pracy na zewnątrz.
Szczególnie w przypadku wózków widłowych spalinowych z zabudowaną kabiną operatora można mówić o ich bardzo dobrym przystosowaniu do pracy w zmiennych warunkach atmosferycznych, nawet takich jak deszcz czy wiatr. Ale to nie wszystko. Zabudowana kabina z klimatyzacją jest także dobrym rozwiązaniem w upalne dni, gdy świeci słońce, a temperatura powietrza jest wysoka.
Jeszcze bardziej wydajne
Zarówno wózki widłowe spalinowe, jak i elektryczne najczęściej wykorzystuje się do transportu ładunków na płaskich i utwardzonych powierzchniach. Co w przypadku, gdy potrzebny jest sprzęt, który poradzi sobie także na innego typu podłożach? Wzniesienia? Żwir? Czy nawet błoto? W każdej z tych sytuacji przyda się zaawansowany „starszy brat” wózka widłowego spalinowego – czyli wózek terenowy.
Wózki widłowe terenowe to nieco większe odpowiedniki widlaków spalinowych. W przeciwieństwie do nich jednak, pojazdy terenowe często wyposażone są w napęd na dwie osie oraz dwa różne komplety opon (większe z przodu, mniejsze z tyłu), dzięki czemu zyskują lepszą przyczepność. Więcej o pojazdach tego typu znajdziesz tutaj.
Co się bardziej opłaca?
Oczywiście, jednym z bardziej istotnych aspektów branych pod uwagę podczas zakupu sprzętu jest także jego cena. W tym przypadku również górą są wózki o napędzie spalinowym. Ich ceny są niższe w porównaniu z kosztem zakupu wózka z napędem elektrycznym. Różnice w kosztach zakupu modeli o jak najbardziej zbliżonych parametrach zaczynają się od około 5 do 10 tysięcy złotych.
Ceny markowych wózków widłowych spalinowych znanych marek to około 65-70 000 złotych. Natomiast w przypadku pojazdów elektrycznych, wydatki związane z jego kupnem zaczynają się od około 70-75 000 złotych.
Praca w magazynie
Przez lata urządzeniami wykorzystywanymi w pracach magazynowych były wózki z napędem elektrycznym. Wynikało to głównie z zastosowanego w tych urządzeniach napędu, a raczej z braku wynikającej z niego – emisji spalin do środowiska.
Wózki widłowe spalinowe, ze względu na emitowane przez siebie w wyniku jazdy spaliny, nie mogły poruszać się po gorzej wentylowanych halach czy w ogóle pomieszczeniach zamkniętych. Jednak to już przeszłość! Dlaczego? Producenci wózków widłowych postanowili zadbać o zdrowe środowisko i stworzyli specjalne filtry, które zatrzymują szkodliwe cząsteczki spalin. Dzięki temu, pojazdy z napędem spalinowym coraz częściej bywają wykorzystywane także w magazynach półotwartych, czy na dużych halach przemysłowych. A zastosowanie podobnych technologii, co w wózkach elektrycznych umożliwia im sprawne wykonywanie operacji podnoszenia czy transportowania i pobierania ładunków z regałów.
Zezwolenie na pracę
Zarówno w przypadku wózków czołowych spalinowych, jak i tych elektrycznych, osoba, chcąca zajmować się ich obsługą powinna ubiegać się o specjalne zezwolenia. O tego typu dokumenty, uprawniające do operowania wózkami widłowymi może ubiegać się każda pełnoletnia osoba, która jest w pełni sprawna psychoruchowo.
Konieczne jest jednak zaliczenie przez kandydata egzaminu na wózki widłowe w siedzibie Urzędu Dozoru Technicznego. Jest to warunek niezbędny ze względu na konieczność oceny umiejętności bezpiecznego operowania wózkami, a także sprawdzenia przydatnej w pracy na tego typu urządzeniach wiedzy z zakresu technicznego.
Pozytywnie zaliczony egzamin przed komisją UDT uprawia do otrzymania terminowych uprawnień operatorskich na wózki widłowe, które należy co kilka lat odnawiać. Nieodnowione w terminie uprawnienia tracą swoją ważność, a egzamin na wózki widłowe należy w takim przypadku zdawać ponownie. Tyczy się to wszystkich pojazdów – niezależnie od ich typu napędu.
Wózek widłowy spalinowy czy elektryczny – podsumowanie
W powyższym artykule przedstawiliśmy najważniejsze różnice pomiędzy wózkami widłowymi spalinowymi a elektrycznymi. Mogliście z niego dowiedzieć się, czy wózki elektryczne da się zastąpić spalinowymi i na odwrót oraz które pojazdy mają lepsze parametry i są bardziej wydajne.
Pamiętajcie, iż nie należy obawiać się zakupu wózków spalinowych, które obecnie sprawdzają się zarówno w transporcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Są przy tym tańsze od wózków z napędem spalinowym i można je zakupić także w wersji terenowej.
Profesjonalne i wydajne wózki widłowe spalinowe znajdziesz na:
- www.toyota-widlowe.pl/51-wozki-widlowe-spalinowe
- www.manitou.pl/30-spalinowe-wozki-widlowe
- www.lemarpol.eu/oferta/wozki-widlowe-spalinowe.
_______________________________________________________________
Magdalena Burdak
Specjalista SEO SEM
www.seolo.pl
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych