zakupy przez internet zwrot
unsplash.com

Zakupy przez internet – zwroty są o wiele łatwiejsze, niż przy zakupach zrobionych w sklepach stacjonarnych. Jednak nie każdy produkt możesz odesłać sprzedawcy!

Prawa konsumenta są korzystne dla osób robiących zakupy na odległość czyli najczęściej online. W większości przypadków powinny one bez problemu zwrócić zakupiony towar.

Warto też pamiętać, że poniżej mówimy o towarach pozbawionych wad. Jeśli kupiłeś przedmiot z wadą, to możesz go zareklamować bez względu na miejsce transakcji. Jeśli sprzedałeś taki towar, to masz obowiązek rozpatrzeć reklamację.

Zakupy przez internet – zwroty i ich zasady

Zasada jest prosta: przedmiot kupiony na odległość zwracasz sprzedawcy bez podania powodu. Masz na to 14 dni.

Zakupy na odległość oznaczają transakcję poza sklepem, np. przez internet lub na targach.

Co musisz zrobić? Niezwłocznie poinformować sprzedawcę o odstąpieniu od transakcji oraz odesłać produkt. Zwrot towaru robisz na własny koszt. Czas to też 14 dni.

Sprzedawca ma obowiązek jak najszybciej zwrócić ci wszystkie pieniądze – także, za wysyłkę. Czas to 14 dni. Jednak w tym wypadku oddaje równowartość najtańszej przesyłki jaką ma w cenniku.

Przykład: kupiłeś wiertarkę, ale nie przypadła ci do gustu. Odsyłasz urządzenie na adres sklepu internetowego. Jego właściciel zwraca ci koszt wiertarki plus koszt wysłania paczki pocztą – choć towar dostarczył ci kurier.

Kupiec może obciążyć klienta kosztami za używanie przedmiotu – o ile wykraczała ono poza sprawdzenie towaru.

zakupy przez internet zwrot towaru
unsplash.com

Czasem to sprzedający musi odebrać towar od klienta.

Dzieje się tak, kiedy do sprzedaży doszło poza lokalem firmy (np. na targach), produkt dostarczono do miejsca zamieszkania klienta oraz nie da się go odesłać do sklepu korzystając z poczty (np. ze względu na duże rozmiary).

Prawa konsumenta w internecie są większe niż klientów sklepów stacjonarnych. Zgodnie z przepisami prawa, sprzedawca ze sklepu stacjonarnego nie ma obowiązku przyjąć zwrotu.

Inaczej mówiąc: może zwrócić ci pieniądze, ale nie musi. Wszystko zależy od jego dobrej woli. W praktyce coraz więcej sklepów rozumiem wagę dobrych relacji z klientami i wprowadza zwrot towaru (najczęściej po okazaniu paragonu lub innego dowodu zakupu).

Ważna informacja dla przedsiębiorców! Od czerwca 2020 roku również osoby prowadzące firmę jednoosobową będą mogły – jak „zwykli” konsumenci – zwrócić przedmiot kupiony na firmę. Warunek: przedmiot ten nie jest bezpośrednio związany z charakterem ich biznesu.

Np. właściciel warsztatu samochodowego zwróci komputer, ale nie będzie mógł odesłać narzędzi do naprawy pojazdów.

zakupy przez internet zwrot kosztów wysyłki
unsplash.com

Zakupy przez internet – zwrot jakich towarów nie jest możliwy

Od reguły są wyjątki i dlatego nie każdy towar kupiony online zwrócisz.

Listę znajdziesz w ustawie o prawach konsumenta. Oto sytuacje, kiedy sprzedawca/usługodawca internetowy nie musi przystać na zwrot:

  • usługa została w pełni wykonana, a klient został wcześniej poinformowany, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy
  • dotyczy transakcji w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym (sprzedający nie sprawuje nad nimi kontroli)
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana – zrobiona według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb
  • przedmiotem świadczenia jest rzecz, która ulega szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia (np. żywność)
  • w której przedmiotem świadczenia jest przedmiot dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, a otwarty nie może być zwrócona ze względu na ochronę zdrowia/higienę
  • rzeczy, która po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami
  • alkoholu jeśli jego cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, dostarczenie go może nastąpić dopiero po upływie 30 dni, a wartość zależy od wahań cen na rynku
  •  w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo
    programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli
    opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. gry komputerowe)
  • chodzi o dzienniki lub czasopisma (z wyjątkiem umowy
    o prenumeratę)
  • rzeczy sprzedanej w drodze aukcji publicznej
  • świadczenia usług w zakresie zakwaterowania (innych niż do celów mieszkalnych), przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, wydarzeń rozrywkowych/sportowych itp. – jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi
  • dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym,
    jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed
    upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez
    przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here