Według Izby Gospodarki Elektronicznej aż 60% klientów nie finalizuje zamówienia w sklepie internetowym. Klienci wrzucają produkty do koszyka, następnie rozmyślają się i odchodzą. Jak temu zaradzić? Okazuje się, że czasem wystarczy krótka wiadomość SMS z przypomnieniem.
Spis Treści
Dlaczego klienci porzucają koszyki?
Nie każdy porzucony koszyk w sklepie internetowym da się odzyskać. Kluczowe jest zrozumienie przyczyny powstania danego problemu. Liczne badania pokazują, że klienci porzucają koszyki z powodu:
- konieczności rejestracji przy zakupie,
- braku konkretnej opcji płatności,
- zbyt długiego czasu wysyłki,
- niskiego poziomu bezpieczeństwa transakcji,
- zbyt wysokich kosztów dostawy,
- konieczności ponownego przemyślenia zakupu.
Pierwszym krokiem jest więc poprawa i uproszczenie procesu zakupu w danym sklepie internetowym. Następnym zaś powinna być wysyłka spersonalizowanych wiadomości — najczęściej w postaci mailowej lub SMS.
SMS na porzucony koszyk — jak go stworzyć?
Choć to e-mail marketing jest najczęściej stosowanym narzędziem na porzucone koszyki, nie zawsze jednak okazuje się tym najlepszym. Wiadomości mailowe często odczytujemy po kilku godzinach, co sprawia, że ich skuteczność znacznie się zmniejsza. Zapał klienta do zakupu opada, w tym przypadku liczy się więc błyskawiczne działanie.
Wysyłka SMS z SMS Center na porzucone koszyki powinna odbywać się maksymalnie 3 godziny po wyjściu odbiorcy ze strony internetowej. Dłuższy czas oczekiwania, np. 24-godzinny nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, chyba że dotyczy produktów ekskluzywnych. Istotna jest także sama treść wiadomości. Dobry SMS powinien zawierać:
- nazwę firmy zamiast numeru telefonu, aby odbiorca od razu wiedział, od kogo otrzymał daną wiadomość,
- chwytliwy i konkretny temat wiadomości,
- personalizację treści, np. zwracanie się do odbiorcy po imieniu,
- korzyść dla klienta w postaci kodu rabatowego, darmowej dostawy czy kolejnego produktu gratis,
- call to action, połączony z linkiem, który przenosi bezpośrednio do strony z porzuconymi produktami.
Pamiętajmy, że wysyłka takich treści nie jest możliwa w każdym przypadku. Konieczne jest wcześniejsze uzyskanie od klienta zgód marketingowych na wysyłkę ofert promocyjnych, a także pełna integracja ze sklepem.
Dlaczego warto korzystać z SMS-ów przypominających?
Porzucone koszyki to zmora wielu marketingowców. SMS-y przypominające pozwalają przynajmniej w pewnym stopniu się z tym problemem uporać. W dodatku są tanie i umożliwiają personalizację wysyłanych treści. To jednak nie wszystko. Przy pomocy integracji SMS ze sklepem internetowym w prosty sposób ustawisz automatyczną wysyłkę takich treści przy pomocy kilku reguł. Nie wspominając o tym, że trafiają one do użytkownika w czasie rzeczywistym, a większość z nich jest odczytywana zaledwie kilka minut po otrzymaniu.
W wielu przypadkach skuteczność podnosi połączenie SMS z e-mail marketingiem. Wystarczy wysłać maila z rabatem, a następnie — gdy komunikat nie spowoduje działania ze strony odbiorcy — wysłać mu krótkie przypomnienie SMS-em.