5 najważniejszych zasad angażowania uczestników szkoleń

Efektywność szkolenia w znacznej mierze zależy od zainteresowania i zaangażowania jego uczestników. Niestety nie zawsze ich pozyskanie jest łatwe. Jeśli jesteś trenerem, pewnie niejednokrotnie spotkałeś się z tzw. nieprzychylną publicznością. Jak sobie z tym radzić? Jak sprawić by szkolenie było angażujące?

Spis Treści

Angażujące szkolenie – to nie takie proste

Wbrew pozorom angażujące szkolenie można zorganizować w zasadzie na każdy temat. Nie jest to jednak proste! Po pierwsze, trudno wymagać skupienia i zainteresowania od uczestników, którzy zostali skierowani na dany kurs czy szkolenie wbrew sobie. Tymczasem wciąż zdarza się, że pracodawcy wysyłają pracowników na zupełnie niepotrzebne, ale niedopasowane do ich potrzeb szkolenia. Można wówczas próbować wzbudzać ciekawość, ale będzie to trudne zadanie. Pracodawcom, którzy nie opracowali planu szkoleń na podstawie analizy potrzeb szkoleniowych oraz luk kompetencyjnych zespołu poleca się pozwolenie pracownikom na wybór szkolenia wedle własnego uznania na jednej z platform szkoleń online bądź poprzez bazę szkoleń. Zyskamy w ten sposób pewność, że pracownik wybiera tematykę, która go interesuje i ma szansę spełnić jego potrzeby rozwojowe.

Opracowując natomiast szkolenie wewnętrzne dla grupy pracowników możesz skorzystać z wielu metod angażowania pracowników zajęcia. Istnieje wiele technik, które pomogą uczestnikom zainteresować się przedstawianym zakresem wiedzy i lepiej ją przyswoić. Warto nie ograniczać się do jednej z nich. Najlepsze rezultaty przynosi połączenie wielu tych metod.

Zaangażuj uczestników szkolenia – 5 najważniejszych zasad

A zatem jak zaangażować uczestników szkolenia? Na początek warto pamiętać o poniższych 5 głównych zasadach działania.

  1. Pokaż uczestnikowi, co zyska. Brak motywacji najczęściej jest główną przyczyna braku zainteresowania. Jeśli chcesz, by Cię słuchano, musisz udowodnić, że to pomoże odbiorcom w osiągnięciu czegoś ważnego lub poradzeniu sobie z dotychczasowymi problemami. Najlepiej powiedz uczestnikom już na wstępie, co osiągną dzięki szkoleniu. Warto też tłumaczyć, co dają poszczególne segmenty programu, np. określone ćwiczenia.
  2. Zwróć uwagę na to, jak mówisz. Najłatwiej jest „odpłynąć” i przestać zwracać uwagę na mówce, gdy ten wypowiada się zawile lub używając niezrozumiałych sformułowań. Dobieraj język i sposób mówienia tak, by były zrozumiałe. Pamiętaj również, by upewnić się, jaki zasób wiedzy na dany temat mają uczestnicy i dopasuj do niego zakres wiedzy.
  3. Włączaj uczestników szkolenia do zajęć. To najprostsza metoda „wymuszania” zaangażowania. Rozpocznij od wprowadzenia nieformalnej atmosfery, która przełamie pewne naturalne bariery. Stosuj interaktywne metody szkoleniowe, zadawaj pytania i zachęcaj do komentowania lub innego rodzaju aktywności.
  4. Pozostaw miejsce na oddech. Szkolenie nie powinno być tylko demonstracją wiedzy trenera. Rób przerwy na rozruszanie – gry przełamujące lody lub nawet fizyczne ćwiczenia. Od czasu do czasu przełam konwencję, opowiadając historię – to niemal gwarantowany sposób na zwiększenie zainteresowania.
  5. Nawiąż relację. Uczenie się od żywej osoby jest zdecydowanie ciekawsze niż słuchanie monologu. Postaw na żywe interakcje, utrzymuj kontakt wzrokowy, wykorzystuj wypowiedzi uczestników podczas swojego wykładu, by nawiązać dialog. Bądź dostępny również na przerwach i sam bierz udział w ćwiczeniach przełamujących lody, a uzyskasz znacznie większe zaangażowanie podczas każdego szkolenia.

Życzymy udanych szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Ich atrakcyjność, sposób poprowadzenia oraz dopasowania do uczestników najczęściej okazuje się decydować o efektach szkolenia. Jeśli czujesz, że nie masz kompetencji z zakresu prowadzenia szkoleń i instruktażu warto zainteresować się szkoleniami dla trenerów, czyli tzw. Train the Trainer. Więcej o tej metodzie przeczytasz na: https://szkolenia-news.pl/szkolenie-dla-szkoleniowca-czym-jest-train-the-trainer/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here