​ Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego

Wiele osób nie rozumie na czym polega pogłębiona analiza prawna marki. Robią jedynie proste poszukiwania w Google czy na identyczność w bazie Urzędu Patentowego. Jak nie znajdą tam swojej nazwy to przyjmują, że ta jest wolna. Tymczasem w prawie nic nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Błąd na tym etapie może oznaczać dla Ciebie konieczność zmiany nazwy firmy po kilku latach.

Spis Treści

Co najczęściej uniemożliwia zastrzeżenie nazwy?

Urząd patentowy odmówi zarejestrowania znaku towarowego, jeśli nie posiada on zdolności rejestrowej. Krótko mówiąc, nie jest w stanie pełnić swojej podstawowej funkcji. Nie nadaje się do odróżniania towarów ani usług.

Dzieje się tak m.in., gdy znak wprost wskazuje na przedmiot Twojej działalności. Są to tzw. oznaczenia opisowe. Udzielenie ochrony na takie znaki ograniczyłoby możliwość komunikacji na linii konsument-przedsiębiorca i sparaliżowało rynek.

Wyobraź sobie, że ktoś rejestruje znak słowny „Chleb” i pod takim szyldem prowadzi piekarnie. Nikt inny nie może już jej użyć. Są jednak pewne sztuczki, które sprawią, że oznaczenie opisowe nabędzie zdolności rejestrowej. Często wystarczy ubrać taki znak w oryginalną fantazyjną szatę graficzną.

Zobacz również:

Kiedy jeszcze nie zarejestruje swojego znaku?

Z odmową rejestracji Twojego oznaczenia możesz się spotkać również w przypadku nazw rodzajowych. Weszły one na stałe do powszechnego użytku i ich rejestracja ograniczyłaby możliwość komunikacji, tak jak ma to miejsce w przypadku oznaczeń opisowych.

Przykładem nazwy rodzajowej mogą być cukierki krówki. Podobny los spotka nazwy niedystynktywne. Są to oznaczenia, które co prawda nie wskazują wprost na oferowane przez Ciebie produkty, a mimo to nie mają zdolności odróżniającej (np. „Mocne” do oznaczenia papierosów, worków na śmieci, a może piwa?). Ich rejestracja wprowadziłaby jednak niemałe zamieszanie i dezorientację konsumentów. To przemawia za odmową przyznania ochrony przez urząd patentowy.

Te wszystkie kategorie nazw łączy jedno – nie mają zdolności odróżniającej więc nie mieszczą się w definicji znaku towarowego. Ekspert z Urzędu Patentowego samodzielnie będzie to oceniał i jak taką przeszkodę znajdzie w Twoim znaku – odmówi ci ochrony.

Samodzielne badanie zdolności rejestrowej

Możesz mieć potężne problemy z zastrzeżeniem nazwy, która jest bardzo podobna do znaku towarowego już zarejestrowanego. Podobieństwo to pojęcie względne i wbrew pozorom nie tak łatwo je dostrzec. Co prawda, narzędzia Google dają nam coraz więcej możliwości. Oprócz podobnych nazw możemy w prosty sposób wyszukać podobne grafiki. To jednak o wiele za mało. Internetowe wyniki wyszukiwania nigdy nie będą do końca wiarygodne.

W ten sposób nie dotrzemy do znaków towarowych, które zostały zarejestrowane dużo wcześniej i nie miały okazji „zaistnieć” w sieci. Musisz pamiętać o tym, że poszukiwania takich samych lub podobnych oznaczeń nie powinny ograniczać się tylko do obrotu krajowego. A co ze znakami zarejestrowanymi w innych państwach? Jeśli Twoja nazwa jest do nich podobna, rejestracja może sprawić, że wkrótce odnajdziesz w swojej skrzynce pozew o naruszenie praw do czyjegoś znaku towarowego.

Analizę prawną marki zostaw rzecznikowi patentowemu.

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego wymaga wiedzy i doświadczenia. Często wyniki analizy nie są jednoznaczne. Trzeba sięgnąć do reguł kolizyjnych, wypracowanych przez orzecznictwo na przestrzeni lat. Laikowi trudno do nich dotrzeć, a co dopiero zrozumieć i wykorzystać w praktyce.

Dlatego też takie badanie jest dość wymagającą usługą. Musi więc kosztować. Nie daj się nabrać na oferty firm, które deklarują, że przeprowadzą analizę bezpłatnie, a wyniki otrzymasz w ciągu kilku godzin. To jest możliwe tylko przy wstępnej weryfikacji na identyczność.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo prawne Twojego biznesu, nie warto oszczędzać. Analizę prawną marki warto wykonać, nawet gdy nie myślisz jeszcze o rejestracji. Kluczowe jest aby nie wejść na rynek z nazwą naruszającą cudze prawa. Takie bezpieczeństwo zapewni Ci współpraca z rzecznikiem patentowym.

Gdzie mogę sprawdzić, czy moja nazwa jest już zastrzeżona?

Każda rejestracja znaku towarowego w urzędzie patentowym zostawia trwały ślad. Nie jest nim tylko świadectwo ochronne, które otrzymuje wnioskodawca. Notatka o rejestracji jest wpisywana do urzędowych rejestrów. Poszukiwania powinieneś zrobić w bazie:

  • Urzędu Patentowego RP;
  • Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej;
  • Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.

Na stronach internetowych każdego urzędu znajduje się wyszukiwarka. Dostęp do tych narzędzi jest bezpłatny. Dzięki temu stosunkowo prosto znajdziesz znaki towarowe identyczne do Twojego. Schody zaczynają się przy szukaniu znaków podobnych. Jak bowiem z całą pewnością ocenić czy znak różniący się jedną, dwoma literkami będzie dla Ciebie kolizją czy nie? Możesz mieć też wątpliwości czy zrobiłeś wszystkie kombinacje literek i zweryfikowałeś wszystkie kolizje.

Jeżeli nie chcesz popełnić błędu to udaj się po pomoc do rzecznika patentowego.

Jak ocenić podobieństwo znaków towarowych?

Wśród przedsiębiorców krąży wiele mitów na ten temat. Niektórzy uważają, że trzeba zachować 50% różnic między znakami, by uznać, że podobieństwo nie zachodzi. Inni twierdzą, że wystarczy tylko 30%. Prawda jest taka, że żadna wartość procentowa, ani liczbowa nie da jednoznacznej odpowiedzi. Nie znajdziesz jej także w przepisach prawnych.

O tym, czy znaki są do siebie podobne, każdorazowo decyduje w toku procedury rejestrowej urząd patentowy lub sąd, gdy konkurent Cię pozwie. Instytucje te działają według określonych reguł i w założeniu ich decyzje czy wyroki powinny być spójne. Dlatego też rzecznik patentowy, badając zdolność rejestrową znaku towarowego, sięga właśnie do orzecznictwa i znajdujących się tam reguł kolizyjności.

Kluczowa jest odpowiedź na pytanie czy Twój znak towarowy może wprowadzać odbiorców w błąd. A może to nastąpić w dwóch przypadkach:

1 – Kiedy klient skorzysta z twojej oferty myśląc, że to oferta konkurenta o podobnej nazwie.

2 – Kiedy klient wie, że jesteś innym podmiotem, ale błędnie zakłada, że łączą Cię konkurentem szczególne więzi gospodarcze.

Jak więc widzisz badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego nie jest tak proste, jak poszukiwanie wolnej domeny internetowej. Wiele zależy od okoliczności danej sprawy. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Chodzi przecież o bezpieczeństwo prawne Twojego biznesu.

znak

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here