Jak pozyskać dobrych pracowników

Jak szacują specjaliści z dziedziny HR, nawet około 65% firm ma problemy ze zdobyciem dobrych pracowników. Wynikiem rekordowo niskiego wskaźnika bezrobocia, wynoszącego w 2020 roku zaledwie 5,9%, jest tworzenie się rynku pracownika i powstawanie związanych z nim kłopotów dla pracodawców. Brakuje specjalistów w wielu branżach, między innymi inżynierów czy informatyków. W jaki sposób więc pracodawcy mogą szukać nowych pracowników? Czego można oczekiwać od kandydatów? I – to być może najważniejsze pytanie – co, jako pracodawca, możesz zaoferować przyszłym pracownikom?

Spis Treści

Etapy poszukiwania pracowników

Warto wiedzieć, że obecnie poszukiwanie kandydatów na pracowników wygląda już zupełnie inaczej niż jeszcze kilka – kilkanaście lat temu, kiedy to na każde ogłoszenie zamieszczone w prasie odpowiadały tłumy chętnych do pracy osób, a pracodawcy mogli stawiać niebotyczne wymagania. Teraz coraz częściej jest tak, że to firma musi zaprezentować się wobec potencjalnych kandydatów. Obecnie więc poszukiwania nowych pracowników skupiają się bardziej na kreowaniu wizerunku firmy i jej oferty.

Pierwszym etapem pozyskiwania pracowników zawsze będzie oczywiście zamieszczenie ogłoszenia. Gdzie? W serwisach internetowych, na firmowej stronie www i portalach społecznościowych. Tworząc ofertę pracy, warto mieć jasno sprecyzowany obraz umiejętności i kompetencji, których oczekujemy od potencjalnych kandydatów. Jaki powinien być człowiek, z którym chcemy pracować? Jakie powinien mieć osiągnięcia zawodowe? To są pytania, na które odpowiedzi warto zamieścić, tworząc ogłoszenie.

Ale znalezienie dobrego kandydata to jednak dopiero połowa sukcesu. Coraz częściej to osoby poszukujące pracy wybierają firmę, dla której chcą pracować. Silnym atutem będzie więc pozytywny wizerunek firmy poszukującej pracowników. Jeśli ma ona opinię solidnej, rzetelnej i wspierającej pracowników w ich rozwoju zawodowym – staje się atrakcyjna i zachęcająca dla potencjalnych kandydatów. To jednak nie wszystko.

Szukasz ludzi do pracy – samo wynagrodzenie nie wystarczy

Jedną z konsekwencji kształtującego się nowego rynku pracy – rynku pracownika – jest fakt, iż aby pozyskać pracownika, trzeba zaoferować mu wyjątkowe warunki pracy. Do tej pory często zdarza się, że ogłoszenia o pracę nie zawierają żadnych informacji o atrakcyjnych dodatkach pozapłacowych. A firma, która chce w czasie rekrutacji pozyskać najlepszych kandydatów, musi oferować też najlepsze warunki pracy. Do tego służy właśnie system benefitów.

Jak zrobić skuteczną ofertę?

Wiele osób szukających pracy często zwraca uwagę na trzy aspekty ogłoszenia:

  • od jakiej firmy ono pochodzi – czy jest to firma posiadająca dobry wizerunek i ugruntowaną pozycję na rynku, czy jej byli pracownicy zgłaszają poważne obiekcje, a obecni lubią swoją pracę. Jaki jest styl komunikacji i atmosfera? Czy firma ma opinie ułatwiającej i wspierającej rozwój zawodowy pracownika?
  • opis stanowiska pracy – wymagania i oczekiwania, jakie ma pracodawca względem kandydata. Warto opisać samo stanowisko dość szczegółowo aby kandydaci mogli zadecydować czy ich umiejętności i doświadczenie są tymi, na których firmie zależy;
  • warunki, które firma może zaoferować pracownikowi – poza wynagrodzeniem istotnym składnikiem oferty są dodatki pozapłacowe. Ogłoszenie rekrutacyjne może przyciągnąć uwagę najlepszych kandydatów i poważnie ich zainteresować, ale musi oferować coś szczególnie atrakcyjnego.

Szukając więc osoby do pracy, nie wolno zapominać o tym, aby zaspokoić także jej oczekiwania. Samo wynagrodzenie to za mało.

System benefitów pozapłacowych jako istotny element rekrutacji nowego pracownika

Czego mogą więc oczekiwać przyszli pracownicy od firmy poza atrakcyjnym wynagrodzeniem, możliwością rozwoju zawodowego i przyjazną atmosferą w pracy? Benefity pracownicze są jedną z możliwości. A do tych, które cieszą się obecnie największym powodzeniem, i które mogą stać się istotnym atutem w czasie rekrutacji pracownika, należą:

  • dofinansowanie posiłków w pracy,
  • atrakcyjne szkolenia i kursy, na przykład językowe,
  • możliwość pracy całkowicie lub częściowo zdalnej,
  • pakiety prywatnej opieki medycznej.

rozmowa z pracownikami

Zwłaszcza w odniesieniu do obecnej sytuacji epidemicznej dwie ostatnie opcje wydają się szczególnie atrakcyjne. Pamiętajmy jednak, że prędzej czy później epidemia się skończy i wówczas te elementy oferty nie będą już wydawały się tak istotne.

Niezależnie więc od branży i rodzaju pracy wykonywanej przez pracowników, coraz więcej firm decyduje się zaproponować im dofinansowanie do posiłków, które jest możliwe dzięki korzystaniu z aplikacji SmartLunch. Znacznie ułatwia ona procedurę zamawiania, dostawy i spożywania posiłków w pracy, zapewniając oczywiste korzyści pracownikom, ale też firmie. Jakie?

Posiłki pracownicze – czym są, jak je zamawiać?

Aby móc korzystać z posiłków pracowniczych, należy pobrać aplikację SmartLunch, a następnie założyć profil firmy. Każdy pracownik otrzyma w nim dostęp do swojego indywidualnego konta, które umożliwi mu przeglądanie menu lokalnych restauratorów, zamówienie posiłku, a następnie wystawienie mu oceny.

Przejrzystą, intuicyjną w obsłudze aplikację można zainstalować na komputerze, laptopie czy smartfonie i zamawiać posiłki z pracy lub domu. Zamówienia od razu trafiają do restauratora, który realizuje je i dostarcza w umówionym czasie i miejscu firmy. Teraz każdy pracownik może odebrać swój posiłek w imiennie podpisanym pudełku i zjeść go przy swoim stanowisku.

Dlaczego dodatek, jakim są posiłki w pracy, może ułatwić proces pozyskiwania nowych osób do załogi firmy? Przede wszystkim dlatego, że sam pracownik ma z takiego rozwiązania szereg korzyści:

  • może zjeść ciepły, świeży posiłek w trakcie dnia pracy, nie opuszczając swojego stanowiska,
  • nie musi samodzielnie przygotowywać sobie prowiantu, co zdejmuje z jego barków niemały ciężar,
  • z jego wynagrodzenia pracodawca odejmuje tylko część kwoty za zrealizowane zamówienia – jest to koszt nieporównywalnie niższy niż koszt posiłków zamawianych w barach typu fast – food lub restauracjach.

Dzięki takiemu rozwiązaniu pozyskanie odpowiednich kandydatów stanie się prostsze – z pewnością docenią oni pomysł zaspokojenia ich realnych potrzeb.

Podsumowanie

Czym możemy zachęcić potencjalnych kandydatów do aplikowania właśnie do naszej firmy? Często o sukcesie pracodawców decydują niuanse oferty – interesujące, dobrze płatne stanowisko to tylko mały procent tego, co możemy zrobić aby podnieść skuteczność ogłoszeń. Równie często kandydaci będą szukali informacji o firmie i o tym, co może im ona zaoferować.

Ważne jest więc, aby każde z ogłoszeń zawierało szczegółowy opis nie tylko podstawowej oferty, ale także dodatków. A te warto przemyśleć jeszcze przed rozpoczęciem procesu pozyskiwania pracowników.

Sprawdź ofertę na szkolenia zawodowe uczelni WSBiO w Warszawie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here