Czy warto wykonać audyt SEO

Szukając możliwości promocji strony internetowej naszego biznesu trafiamy na różne usługi związane z SEO. Poza standardową usługą zwaną „pozycjonowaniem”, obejmującą kompleksowe działania marketingu w wyszukiwarkach, trafiamy również na pojedyncze usługi, takie jak np. audyt SEO witryny. Czym on jest? Czy warto z niego skorzystać? Jakie może dać efekty?

Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:

  • czym jest audyt SEO
  • w jakich przypadkach warto go stosować
  • co możemy zyskać na audycie SEO
  • co powinien zawierać raport z audytu SEO

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Pytając o definicję audytu SEO powinniśmy zacząć od tego, czym samo SEO jest. W skrócie SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja strony internetowej. Polega ona na dostosowaniu naszej witryny do wymogów wyszukiwarki Google i wykonywanie działań, aby nasz adres strony internetowej był jak najwyżej widoczny w wynikach wyszukiwania Google na interesujące nas fazy kluczowe. Jeżeli potrzebujecie szerszej definicji, polecam słownik marketingu internetowego, który pomoże nam zrozumieć wiele trudnych pojęć z tego zakresu.

Audyt strony internetowej to szereg działań, dzięki którym specjalista sprawdza różne aspekty naszej witryny, zarówno te techniczne, jak i te dotyczące treści. Audyt obejmuje często również analizę otoczenia konkurencyjnego witryny i struktury linków zewnętrznych do niej prowadzących. Ostateczny kształt audytu SEO i elementów w nim zawartych zależy od wykonawcy, rodzaju strony internetowej, jak i ceny samego audytu. Istnieje wiele narzędzi oferujących darmowy audyt SEO online, jednak często obejmuje on jedynie podstawowe parametry i serwuje nam suche wyniki, bez odpowiedniej interpretacji. Dlatego audyt strony www wykonany przez eksperta będzie zawsze bardziej wartościowy i, co się z tym wiąże, droższy. Podstawowymi elementami audytu SEO na pewno powinna być analiza:

  • problemów technicznych utrudniających indeksację naszej strony www (np. złe linkowanie wewnętrzne),
  • problemów z renderowaniem niektórych jej elementów (np. AJAX, Javascript),
  • prawidłowej obsługi witryny na urządzeniach mobilnych,
  • problemów ze słabą lub zduplikowaną treścią,
  • problemów z konwersją, UX
  • konkurencji z wynikach wyszukiwania i wiele innych.

Wszystko to ma wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych i na to, jak korzystają z niej nasi klienci. Dlatego warto zlecić SEO audyt ekspertom (takim jak na przykład Agencja KS) lub chociaż wykonać darmowy audyt strony internetowej raz na jakiś czas.

Dlaczego audyt SEO może pomóc naszej stronie w lepszej widoczności w wyszukiwarce Google?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, audyt SEO pokazuje nam wiele aspektów naszej witryny. Nie są to tylko suche dane, większość ma realny wpływ na to, w jaki sposób potencjalni klienci nas znajdują, jak korzystają z naszej witryny, czy dokonają u nas konwersji, czy jednak opuszczą naszą witrynę baz znalezienia tego, czego szukali.

Pierwszym z tych aspektów jest oczywiście widoczność naszej witryny w wyszukiwarce. Bez tego klienci nawet do nas nie dotrą, więc nie ocenią, czy nasza usługa jest dla nich odpowiednia. Dlatego SEO audyt w pierwszej kolejności powinien skupić się na tym, co jest problemem dla algorytmu Google (lub innej wyszukiwarki) w dobrym ocenieniu naszej witryny. Jakie to czynniki?

Indeksacja witryny

Aby Google mogło ocenić naszą witrynę, musi przede wszystkim móc ją zaindeksować. Jeżeli na tym etapie robot Google napotka problemy, pozostałe elementy przestaną być istotne. Co może przeszkadzać w prawidłowym zaindeksowaniu witryny?

Bardzo często pierwszą przeszkodą jest błąd ludzki. Niektóre podstrony, lub nawet całe serwisy potrafią być zablokowane przed indeksacją (w pliku robots.txt lub .htaccess). Na pierwszy rzut oka witryna działa bez zarzutu, a jednak robot nie może na nią wejść. Wtedy wystarczy odblokować indeksację, aby nasza strona bardzo szybko poprawiła swoje wyniki w Google.

Innym często występującym problemem jest nadmierne rozbudowanie witryny powiązane ze złą strukturą podstron. Zbyt duża liczba podstron, z małą ilością treści, przeładowana multimediami może spowolnić robota Google i „zniechęcić” go do dalszego indeksowania naszej witryny. Z kolei źle zaplanowane linkowanie wewnętrzne może sprawić, że do niektórych podstron nie sposób dotrzeć, choćby robot Google nawet się dwoił i troił. Można temu zaradzić dzięki odpowiednio skonstruowanemu menu, zastosowaniu „okruszków” (breadrumbs) lub umieszczaniu w treści witryny linków do najważniejszych podstron. Czasem dobrym rozwiązaniem jest indeksowanie podstron z wynikami wyszukiwania wewnątrz witryny, jednak trzeba je odpowiednio skonfigurować i zabrać o unikalność treści.

Google czasami ma również problem z renderowaniem elementów wykonanych w innej technologii niż PHP i HTML. Dlatego stosując inne metody wyświetlania treści, warto być ostrożnym i na wszelki wypadek przygotować alternatywę dla robota Google.

Obsługa witryny na urządzeniach mobilnych

Kolejnym, coraz ważniejszym w ostatnich latach, elementem wpływającym na widoczność naszej witryny w wyszukiwarkach jest jej prawidłowa obsługa na urządzeniach mobilnych. Jest to zrozumiałe przy rosnącym udziale tego sposobu korzystania z Internetu i wyszukiwarki Google.

Pierwszym problemem, jaki może dotyczyć naszej witryny jest jej zbyt duży rozmiar. Nadmiar obrazków i innych elementów może sprawić, że nasza strona będzie ładować się na urządzeniach mobilnych bardzo długo (szczególnie przy wolnym Internecie), na co robot Google również zwraca uwagę. W takim wypadku zarówno potencjalny klient, jak i sam robot bardzo szybko opuszczą naszą witrynę i prędko na nią nie wrócą.

Trzeba również pamiętać o tym, że ekrany urządzeń mobilnych są różne, a w związku z tym elementy naszej witryny powinny być dostosowane do prawidłowego wyświetlania się w każdej rozdzielczości. Responsywność stron www powoli staje się standardem, jednak jeszcze wiele witryn w sieci ma z tym spore problemy.

Zduplikowana i słaba treść

Kolejnym istotnym elementem zarówno dla Google jak i użytkowników jest słaba lub zduplikowana treść na witrynie. Jeżeli na naszej stronie będą same nieoryginalne, krótkie, nic nie wnoszące do danego tematu treści, Google uzna naszą witrynę za mało interesującą dla użytkowników jego wyszukiwarki i przesunie ją dużo niżej w swoich rankingach.

Z kolei wykorzystywanie tej samej treści na różnych podstronach może powodować problemy z ich prawidłową indeksacją.

To tylko kilka podstawowych czynników, które powinien uwzględnić audyt SEO strony, jednak są one bardzo istotne zarówno z punktu widzenia wyszukiwarki jak i klienta. Jeżeli chcemy sami przeanalizować witrynę pod kątem tych elementów, warto na początek poszerzyć swoją wiedzę i zajrzeć na blog z poradami i wskazówkami.

Szybkość ładowania strony, wygląd na urządzeniach mobilnych, zduplikowana treść. Co jeszcze powinno wynikać z audytu SEO?

Audyt SEO, poza aspektami czysto technicznymi, powinien również zawierać analizę innych czynników, które może nie mają bezpośredniego wpływu na widoczność naszej witryny w wynikach wyszukiwania, ale zdecydowanie mają wpływ na nasz biznes i pozyskiwanie klientów.

Podstawowa sprawa to analiza konkurencji dla naszej witryny. Poza analizą naszej strony internetowej warto zająć się również tymi, które z nią konkurują o miejsce na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na interesujące nas frazy. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jakie elementy są do poprawienia w pierwszej kolejności, czego nam w witrynie brakuje, a co jest naszą mocną stroną.

Drugi istotny element, to analiza zachowania samych użytkowników, już po wejściu na naszą witrynę. Czy mamy skonfigurowane mierzenie konwersji? Jak one wyglądają? Gdzie użytkownicy rezygnują z naszych usług? Dlaczego? To są bardzo istotne pytania, na które potrzebujemy odpowiedzi, jeżeli chcemy aby nasza witryna była atrakcyjna dla klienta i generowała nam odpowiednie zyski. Nawet najlepsza optymalizacja pod kątem samego SEO nie pomoże, gdy witryna nie jest dostosowana do użytkownika pod kątem UX i sprawia, że poruszanie się po niej nie jest intuicyjne i przyjemne.

Na te właśnie pytania powinien odpowiadać audyt SEO witryny. Dlatego właśnie warto go wykonać. Jest to wręcz podstawowa usługa, od której należy zacząć wszelkie działania związane z pozycjonowaniem, czy też z kampaniami Google Ads. Dzięki temu będzie nam zdecydowanie łatwiej w działaniach marketingowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here