Planujesz eksportować towary do Anglii jako sklep internetowy? W 2024 roku nie wchodzą w życie żadne drastyczne zmiany podatkowe i inne regulacje prawne, które mogłyby wywrócić do góry nogami kwestie realizowania sprzedaży wysyłkowej towarów bezpośrednio do klientów na terenie Anglii. Zobacz najważniejsze zasady prowadzenia handlu międzynarodowego z konsumentami pochodzącymi z tego kraju. Przejrzyj poradnik i nie daj się zaskoczyć przepisom podatkowym.
Spis Treści
Zmiany podatkowe w ramach sprzedaży wysyłkowej do Wielkiej Brytanii
Na przestrzeni ostatnich lat wprowadzono spore zmiany w kwestii sprzedaży wysyłkowej towarów do Wielkiej Brytanii. Dlaczego? Otóż zaraz po Brexicie doszło do zmiany metody rozliczania sprzedaży realizowanej na rzecz klientów z tego kraju. Od 2021 roku nie ma już możliwości rozliczania sprzedaży do Wielkiej Brytanii w ramach uproszczonej procedury VAT OSS – ta jest zarezerwowana wyłącznie do państw członkowskich UE.
W ramach sprzedaży wysyłkowej do Wielkiej Brytanii pojawiły się też nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność e-commerce, które dotyczą:
- odpraw i kontroli celnych,
- posiadania nowych dokumentów handlowych,
- rejestracji w systemie GVMS i GB Safety & Security.
Warto też wspomnieć o konieczności wyrobienia indywidualnego numeru EORI, który umożliwia prowadzenie rozliczeń podatkowych w ramach transakcji handlowych zawieranych na terenie Wielkiej Brytanii.
Sprzedaż towarów do klientów z Wielkiej Brytanii
Jeśli wartość towarów nie przekracza limitu £135, trzeba ustalić, czy nabywca jest osobą prywatną, czy czynnym podatnikiem VAT. Kiedy nabywca jest klientem z Wielkiej Brytanii, a sprzedaż jest rozliczana do celów VAT dla transakcji powyżej wspomnianego limitu, sprzedawca będzie zobligowany do:
- Rejestracji na potrzeby VAT w Anglii.
- Rozliczenia podatku VAT zgodnie z zadeklarowaną wartością.
Szczegółowe zasady sprzedaży wysyłkowej do Wielkiej Brytanii warto znać szczególnie wtedy, kiedy prowadzimy działalność e-commerce na szeroką skalę i korzystamy m.in. z platform sprzedażowych typu marketplace. Zgodnie z brytyjskimi przepisami podatkowymi takie operacje handlowe są okraszone podatkiem VAT naliczanym w imieniu sprzedawcy.
Magazynowanie i sprzedaż wysyłkowa do Wielkiej Brytanii
Jeśli w grę wchodzi magazynowanie towarów na terenie Wielkiej Brytanii i ich późniejsza odsprzedaż, wtedy zgodnie z prawem brytyjskim musisz zarejestrować firmę do VAT w lokalnym urzędzie. Niezbędne będzie też uzupełnienie deklaracji podatkowej wraz ze wskazaniem kwoty uzyskanej ze sprzedaży produktów magazynowanych w UK.
Choć sama sprzedaż wysyłkowa do Wielkiej Brytanii nie generuje problemów z naliczeniem podatku VAT w Polsce, to jednak warto wiedzieć, że wymagane będzie dokonanie (często kosztownych) odpraw celnych.
Numer EORI a sprzedaż wysyłkowa do Wielkiej Brytanii
Jeśli zamierzasz sprzedawać towary do klientów z Anglii, koniecznie wygeneruj numer EORI dla swojej działalności gospodarczej. To obowiązkowy numer identyfikacyjny dla przedsiębiorców, którzy realizują sprzedaż wysyłkową i dokonują zgłoszeń celnych. To obowiązek każdego przedsiębiorcy, nawet jeśli sprzedaż jest objęta ulgą podatku VAT, czyli wynosi 0%.
Pamiętaj jednak, że do legalnego używania numeru EORI musisz wygenerować go w Wielkiej Brytanii. W ten sposób dopełnisz wszystkich formalności związanych z rozliczeniami podatkowymi, odprawami celnymi oraz pozostałymi kosztami związanymi z handlem wysyłkowym na terenie wielkiej Brytanii.