Tachografy cyfrowe

Żeby uregulować sporne kwestie dotyczące czasu pracy kierowców, wprowadzono obowiązek stosowania tachografów, czyli urządzeń rejestrujących kluczowe parametry dotyczące przejazdu. Tachograf zapisuje i przechowuje informacje takie jak prędkość, przemierzaną trasę, ale i co najbardziej kontrowersyjne – również czas jazdy. Jak wygląda stosowanie tachografów w praktyce i czy takie rozwiązanie działa na korzyść kierowców, czy stanowi utrudnienie?

Przykry obowiązek czy niewykorzystany potencjał?

Zasady mówią wprost, że kierowca nie powinien pracować więcej niż 9 godzin dziennie. Z jednej strony można uznać to za ograniczenie, zwłaszcza gdy kierowca nie jest zmęczony i mógłby kontynuować trasę, ale przepisy zobowiązują go do zakończenia dnia pracy. Podobnie rzecz ma się z przerwami. W połowie 9-godzinnego dnia pracy powinna zostać przeprowadzona 45-minutowa przerwa, która również może być poczytywana jako wymuszony odpoczynek, wypadający często w mało dogodnym momencie. Po zakończeniu dnia kierowca odbywa 11-godzinną pauzę. Przepisy wymuszają na firmie spedycyjnej, zatrudnionych w niej logistykach, ale także i na samym kierowcy sporą dozę dyscypliny i bardzo dobrą organizację dnia pracy. Sama obsługa tachografu z punktu widzenia kierowcy może być uciążliwa i problematyczna. Jak sobie z tym poradzić? Pomocna może okazać się zdalne pobieranie plików DDD z tachografu.

Dane, które ułatwią pracę i zwiększą bezpieczeństwo kierowcy

Żeby dostrzec przywileje płynące z rozwiązania, jakim jest tachograf, warto wspomóc się narzędziem o nazwie WEBFLEET Tachograph Manager. To rozwiązanie oferujące zdalne pobieranie plików DDD z tachografu. Aplikacja automatycznie i niezależnie od położenia floty pobiera z karty kierowcy potrzebne informacje takie jak czas jazdy, ilość postojów czy zrealizowana trasa i przedstawia nam je w formie przejrzystych raportów. Jeden z nich pozwala na przykład sprawdzić, czy kierowca spełnia wymogi europejskiego rozporządzenia dotyczącego czasu pracy kierowców. Niebagatelną rolę odgrywa też wzrost bezpieczeństwa kierowcy. Dzięki zapewnieniu odpowiedniej ilości snu i odpoczynku w odpowiednich porach, pracownik jest bardziej skoncentrowany i efektywny. Obsługa tachografu przez to narzędzie pozwala uzyskać szybki dostęp do wielu innych kluczowych danych, takich jak terminy ważności kart kierowców czy upływający tygodniowy limit pracy kierowcy. Dzięki takim informacjom czas pracy może zostać błyskawicznie zoptymalizowany przez spedytora, a harmonogram zaplanowany w taki sposób, by zapewnić możliwość efektywnego wykonywania obowiązków i równie efektywnego wypoczynku. Pamiętajmy też o tym, że zdalne pobieranie plików DDD z tachografu nie wymaga udziału samego kierowcy, co ułatwia pracę zarówno kierowcy, jak i pracownikom administracji.

Prosta obsługa tachografu cyfrowego

Wprowadzenie tachografów cyfrowych z jednej strony unormowało czas pracy kierowców, przeciwdziałając wielu nadużyciom. Z drugiej jednak strony ich obsługa to dodatkowe obowiązki i odpowiedzialność – również karna – pracowników firm transportowych. Nowoczesne technologie tj. WEBFLEET Tachograph Manager pozwalają uprościć obsługę tachografu cyfrowego, a dane zbierane przez urządzenie można z powodzeniem wykorzystać w celach analitycznych, by usprawnić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here