Transformacja cyfrowa zyskuje na znaczeniu w coraz większej ilości branż. Beneficjentem digitalizacji może być obecnie już nie tylko firma technologiczna, ale również salon fryzjerski, piekarnia, czy firma budowlana. Produkty cyfrowe mają ogromne znaczenie jeśli chodzi o planowanie strategii biznesowych przedsiębiorstwa. Wykorzystanie właściwych technologii, wiedzy specjalistów oraz procesów pozwala na dopasowywanie wytwarzanych produktów do zmieniających się potrzeb klientów. Zapoznaj się bliżej z pojęciem digitalizacji wykorzystując informacje zawarte w artykule.
Spis Treści
Transformacja, cyfryzacja a digitalizacja – co to takiego?
Transformacja cyfrowa to nie to samo, co digitalizacja. Transformacja cyfrowa to szersze pojęcie od digitalizacji, dla którego punktem wyjścia jest zwiększenie wydajności oraz zwrot inwestycji w produkt cyfrowy.
Te dwa pojęcia można rozróżnić w następujący sposób: digitalizacja to nowoczesne technologie, natomiast cyfrowa transformacja to proces, który zachodzi przy wykorzystaniu między innymi produktów cyfrowych i osiągnięć z obszaru nowych technologii. Warto też wspomnieć o cyfryzacji. To proces, który jest uzupełnieniem dwóch pozostałych i dotyczy integracji technologii cyfrowych z aktualnie wykorzystywanymi procesami biznesowymi.
Czym są produkty cyfrowe?
Przykładami produktów cyfrowych mogą być między innymi:
- platformy społecznościowe i edukacyjne,
- serwisy e-commerce – usługowe, handlowe,
- aplikacje na urządzenia mobilne i nie tylko.
Produkt cyfrowy z założenia powinien być prosty w obsłudze, ogólnodostępny, skalowalny oraz elastyczny. Decydując się na wdrożenie nowej technologii na rynek zawsze warto sprawdzić opłacalność danej inwestycji. Dobrym rozwiązaniem może okazać się stworzenie MVP (Minimum Viable Product), czyli podstawowej wersji produktu, która przy niższym nakładzie finansowym niż pełna wersja pozwala zwalidować sensowność rozwiązania, zainteresowanie targetowanych odbiorców, ich opinie na temat produktu, oraz przeanalizować dane na temat skuteczności zastosowania poszczególnych funkcjonalności. W kontekście MVP, coraz bardziej na popularności zyskują produkty realizowane przy pomocy rozwiązań no-code i low-code.
Więcej informacji na na temat no-code MVP.
Czy warto inwestować w produkty cyfrowe?
Digitalizacja procesów biznesowych to po prostu wykorzystywanie nowoczesnych technologii do usprawnienia działań przedsiębiorstwa. W szerszym ujęciu to tylko jeden z wielu elementów transformacji cyfrowej, która powinna zwiększać przychody i efektywność działania firmy. Inwestycje w produkty cyfrowe, które mają charakter niematerialny są coraz częściej obieraną strategią. Sam biznes online to obecnie jedna z najbardziej dochodowych form prowadzenia działalności. Pamiętaj jednak, że product development w odniesieniu do transformacji cyfrowej zawiera wiele elementów składowych, które warto uwzględnić, na przykład z obszaru praw własności, wykorzystywanych technologii i integracji pomiędzy poszczególnymi produktami
i procesami.
Jak stworzyć produkt cyfrowy, który osiągnie sukces?
Tworzenie produktów cyfrowych nie ogranicza się do wykorzystania nowoczesnych technologii, by szybko wprowadzić pomysł na rynek. Przed przystąpieniem do prac warto je dobrze zaplanować i co najważniejsze określić grupę potencjalnych odbiorców. Zadbaj o to, aby produkt cyfrowy był zwięzły, spójny, angażujący i spersonalizowany pod kątem indywidualnego użytkownika. Wiele z tych punktów można zrealizować, lub zwalidować już na poziomie MVP.