Tworzenie sklepu internetowego

Branża e-commerce rozrasta się w wielkim tempie, na co wpływ mają zachowania konsumenckie, chęć rozszerzenia zakresu terytorialnego działalności i dotarcia do nowych grup odbiorców, ale też czynniki od nas niezależne, jak choćby obecna sytuacja pandemiczna. Dlatego przedsiębiorcy, chcąc optymalizować swój zysk, powinni rozważyć założenie własnych sklepów internetowych. Poniżej znaleźć można skondensowaną instrukcję, w jaki sposób można to zrobić.

Spis Treści

Działanie na własną rękę

Jest to rozwiązanie, które w najpełniejszy sposób umożliwi realizację własnej wizji strony internetowej, o ile posiada się odpowiednie kompetencje w tym zakresie. Jest ono jednak kosztowne — wymaga bowiem wydatku rzędu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, nie wspominając o czasie koniecznym do dopięcia wszystkiego na ostatni guzik jedynie własnym wysiłkiem. Jak więc stworzyć profesjonalny sklep internetowy, który spełni wszystkie wymagania i będzie odpowiedni dla Twojego biznesu ? Oto przegląd rozwiązań:

Open Source

Chcąc uniknąć kosztów związanych z kupnem oprogramowania, można skorzystać z platform o otwartych licencjach (Open Source). W tym przypadku koszty generowane są jednak na poziomie wykupu hostingu. Powstają one również później w związku z koniecznością opłacenia dodatkowych narzędzi, niezbędnych wraz z rozwojem sklepu. Wybór tego rodzaju platformy wymaga również wspomnianej wcześniej, obszernej wiedzy informatycznej i energii na zastosowanie jej w praktyce.

SaaS

To rozwiązanie dla osób chcących stworzyć sklep internetowy na własną rękę, jednak nieposiadających specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Sprowadza się ono do dzierżawy oprogramowania w zamian za odpowiednią opłatę okresową, różniącą się wysokością w zależności od wybranego pakietu. Działania sprzedawcy sklepu internetowego ograniczają się w tym przypadku jedynie do pełnienia roli administratora strony internetowej. Innymi zaletami, poza intuicyjnością obsługi, jest bezpieczeństwo rozwiązania, automatyzacja procesów sprzedażowych, dostępność narzędzi marketingowych oraz niewielki koszt, wynikający m.in. z braku konieczności wykupu hostingu.

Agencje e-commerce

Warto również wspomnieć o możliwości skorzystania z pomocy profesjonalistów — firm specjalizujących się w kreowaniu stron www, dysponujących odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, w szczególności z zakresu SEO, SEM, UX, UI oraz wielu innych. Wiąże się to z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, jednak należy pamiętać, że jest to inwestycja w dobrą jakość wykonania, przekładająca się na wysokie wyniki wyszukiwania i adekwatne do nich zyski.

Choć prowadzenie sklepu internetowego umożliwia poczynienie oszczędności na wielu płaszczyznach, generuje też pewne koszty. Wiążą się one z samym funkcjonowanie strony internetowej, ale też z jej promocją.

Domena internetowa

Cena domeny różni się w zależności od tego, czy jest się zainteresowanym końcówką krajową, czy też globalną. Te pierwsze wynoszą ok. 100 zł rocznie, podczas gdy drugie — ok. 60 zł rocznie. Często firmy rejestrujące udzielają promocji na pierwszy rok użytkowania domeny, jednak z racji konieczności jej późniejszego przedłużania należy, dokonując wyboru, brać pod uwagę opłaty za kolejne lata. Często w takiej sytuacji są one bowiem znacznie wyższe.

Serwer

Wybierając rozwiązanie Open Source, trzeba się liczyć z koniecznością wykupu hostingu. Jest to koszt wynoszący od parędziesięciu do kilkuset złotych. Mając na uwadze chęćrozwoju sklepu internetowego, nie należy jednak kierować się wyłącznie ceną, ale też bezpieczeństwem, stabilnością i szybkością wybranego serwera.

Platforma e-commerce

Miesięczny koszt wykupu oprogramowania i uruchomienia sklepu w oparciu o tę opcję wynosi od 50 zł do 300 zł netto miesięcznie za kilka produktów — wszystko w zależności od oferty usługodawcy.

Regulamin

Aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, a także kosztów sądowych warto dokonać inwestycji w profesjonalnie sformułowany regulamin sklepu. Usługa prawnika w tym zakresie wynosi ok. 200 zł.

Formy płatności

Koszt wdrożenia powszechnie używanych form płatności wynosi co najmniej 250 zł, przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku sprzedawcę obowiązuje system prowizyjny.

Opisy i zdjęcia

W tym wypadku nie warto oszczędzać, ale przykładać uwagę do jakości. E-commerce ma to do siebie, że to właśnie zdjęcia i opisy, poza ewentualnymi opiniami o produkcie, stanowią podstawowy sposób komunikacji na jego temat i to w oparciu o nie podejmowane są decyzje zakupowe. Należy więc rozważyć współpracę z profesjonalnymi copywriterami i fotografami, dzięki którym produkt zostanie odpowiednio zaprezentowany.

Marketing

Prowadząc sklep internetowy, nieodzowne jest korzystanie z dostępnych narzędzi marketingowych. Wśród najpopularniejszych z nich należy wymienić:

• SEO,

• Google Ads,

• artykuły sponsorowane,

• media społecznościowe,

• content marketing,

• influencer marketing,

• e-mail marketing.

Aby zapewnić sobie skuteczność planowanej promocji, nieodzowne jest stworzenie budżetu oraz zaplanowanie strategii z pomocą specjalisty — każdy biznes jest specyficzny, przedsiębiorcy różnią się w zakresie środków, jakimi dysponują, działają w odmiennym otoczeniu konkurencyjnym i podejmują działania w różnych sytuacjach rynkowych. Trudno więc o zaproponowanie uniwersalnych proporcji dobieranych kanałów promocji i przyjmowanych strategii. Odmienne będą też stawki współpracujących przy tej promocji specjalistów — w tym zakresie warto zdać się na opinię innych i zainwestować w usługi możliwie wysokiej jakości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here