Zarządzanie magazynem

Efektywne zarządzanie magazynem jest kluczowe dla budowania konkurencyjności i rentowności firmy. Proces ten jest złożony i wieloetapowy. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w jego usprawnieniu. Odnoszą się one do sfer: organizacji przestrzeni oraz przepływu towarów na magazynie.

Spis Treści

Optymalizacja przestrzeni magazynowej

Pierwszym krokiem do efektywnego zarządzania magazynem jest optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Można to osiągnąć poprzez m.in. układanie towarów według metody ABC (Activity Based Costing). Zakłada ona, że towary sprzedawane i wykorzystywane najczęściej (A) powinny być dostępne łatwiej i szybciej, niż te, po które sięga się rzadziej (B i C).

Zgodnie z metodą ABC towary A stanowią 20% produktów na magazynie, a poziom ich rotacji to 80%. W przypadku produktów B i C wartości te wynoszą odpowiednio: 15 i 30% oraz 5 i 50%. W związku z tym produkty:

  • A – umieszcza się blisko punktu wejścia i wyjścia towarów,
  • B – w środku magazynu,
  • C – w głębi hali i w alejkach.

Istotna jest też wysokość umieszczenia produktów (A – na wysokości pracownika, B – na dolnych, a C – na wyższych półkach).

Inne sprawdzone sposoby na optymalizację przestrzeni magazynowej to m.in.:

  • stosowanie wysokoskładowych systemów magazynowych (tzw. ścianek pozwalających na wykorzystanie całej wysokości hali),
  • regularny audyt przestrzeni magazynowej (usuwanie zapasów nadmiernych czy nieaktualnych)
  • wdrożenie rozwiązań IT (np. systemów zarządzania magazynem lub automatyzujących czasochłonne, manualne procesy).

Zarządzanie dostawami i odbiorami

Zarządzanie dostawami i odbiorami jest równie ważne, co zarządzanie samą przestrzenią. Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na optymalizację przepływów. Szczególnie przydatna okazuje się metoda FIFO. Zgodnie z nią pierwsze produkty na magazynie opuszczają go również jako pierwsze (fizycznie i księgowo). Dotyczy to zwłaszcza towarów o krótkim terminie przydatności. Metoda FIFO pomaga zapobiegać ich degradacji i związanych z nią stratami finansowymi.

Zarządzanie dostawami i odbiorami

Drugą istotną kwestią jest efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Proces ten obejmuje szereg skoordynowanych działań logistycznych, transportowych i magazynowych, dzięki którym produkt dociera do klienta w przewidzianym czasie i właściwym stanie. Synchronizowanie poszczególnych działań bywa nie lada wyzwaniem, dlatego firmy coraz częściej sięgają po zaawansowane systemy ERP i/lub dedykowane metody zarządzania łańcuchami, dostosowane do asortymentu i charakteru działań firmy (np. lean management, agile management czy leagile).

Wynajem wolnej przestrzeni magazynowej

Niewykorzystana przestrzeń magazynowa to obszar, z którego tydzień w tydzień uciekają pieniądze. Zdecydowanie lepiej przekształcić ją w dochody zapewniające firmie pasywny dochód i umożliwiające transfer części kosztów na zewnętrzny podmiot.

Powierzchnie magazynowe do wynajęcia kojarzą się często z formalnościami, wiązaniem się długoterminową umową, ryzykiem finansowym czy przepłacaniem za część powierzchni obiektu. Dlatego warto wspomnieć, że już niedługo na polski rynek wejdzie rozwiązanie, które ma szansę zrewolucjonizować rodzimą giełdę magazynową. Będąca obecnie w fazie testów platforma 4SHELF dedykowana jest przedsiębiorcom, którym zależy na szybkim, wygodnym i bezpiecznym wynajmie magazynów, również w opcji krótkoterminowej.

4SHELF jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działania 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałania 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here