Przyjrzyjmy się korzyściom płynącym z RPA

Robotyzacja procesów biznesowych to innowacyjne działanie, które pozwala m.in. uprościć działalność biznesową oraz ograniczyć jej koszty. Nie są to jednak jedyne korzyści wynikające z wdrożenia w firmie robotów, które zastąpią pracowników w wykonywaniu powtarzalnych zadań. Czym jest RPA? Jak działają roboty? Jakie korzyści wynikają z wdrożenia robotyzacji procesów biznesowych? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Spis Treści

Czym jest RPA?

RPA z ang. Robotic Process Automation to specjalnie stworzone algorytmy, które integrują różne aplikacje i są w stanie wyręczyć człowieka w wykonywaniu żmudnych i powtarzalnych zadań. Robot jest w stanie zalogować się do systemu, pobrać i kopiować z niego dane, czy przełączać się między systemami integrując poszczególne procesy biznesowe. Co więcej, nie wymaga to tworzenia nowych rozwiązań, ponieważ robot wykonuje swoje zadania w oparciu o dotychczasowe zasoby informatyczne firmy. Naśladuje tym samym pracę człowieka, wykorzystując interfejs użytkownika (GUI). Jakie korzyści wynikają z wdrożenia RPA?

Uwolnienie czasu i potencjału pracowników

Wdrożenie RPA sprawia, że roboty przejmują na siebie wykonywanie powtarzalnych czynności, które nie wymagają podejmowania decyzji. Pozwala to odciążyć pracowników z konieczności wykonywania koniecznych, ale monotonnych zadań, które z reguły zabierają im dużo czasu. Zlecenie tych czynności robotom uwalnia czas pracowników, którzy mogą zająć się bardziej kreatywnymi i przynoszącymi wartość zadaniami. Odblokowuje to ich potencjał oraz sprawia, że chcą pracować w firmie umożliwiającej rozwój i wykonywanie ciekawych zadań.

Integracja posiadanych zasobów informatycznych

Jak już wspomniano we wstępie roboty potrafią logować się do różnych systemów i dowolnie między nimi przełączać. Pobierają one z nich dane i łączą je w logiczną całość, np. tworząc raporty dla kadry zarządzającej. W wielu przypadkach używane są w przedsiębiorstwach, które w wyniku fuzji, czy przejęcia pracują na różnych systemach informatycznych. Wykorzystanie robotów pozwala przyspieszyć ich obsługę oraz zintegrować działanie. Należy również podkreślić, że RPA nie wymaga tworzenia kolejnych systemów i może działać na dwa sposoby, a mianowicie w modelu:

– ciągłym, co oznacza, że robot pracuje 24h/dobę przez 7 dni w tygodniu i odpowiada np. za informowanie klientów o przyjmowaniu zgłoszeń;

– okresowym, co oznacza, że robot włącza się automatycznie lub jest uruchamiany ręcznie wtedy, kiedy pojawia się taka potrzeba.

Ograniczenie kosztów działalności

Inwestycja w RPA to wydatek, który relatywnie szybko się zwraca. Jest to możliwe dzięki ograniczeniu kosztów działalności firmy poprzez optymalizację procesów biznesowych oraz skierowanie pracowników do wykonywania czynności przynoszących wartość. Po stronie RPA stoi wydajność w wykonywaniu prostych czynności oraz fakt, że w długiej perspektywie i utrzymanie jest tańsze, ponieważ nie proszą one o podwyżkę, nie biorą urlopu i są w stanie pracować na okrągło. Ograniczenie kosztów działalności jest możliwe pod warunkiem pełnego wdrożenia RPA, które powinno objąć wszystkie możliwe do zautomatyzowania procesy biznesowe. Pomoże w tym sprawdzony dostawca systemów klasy RPA, który jest dostępny na https://mindbox.pl/pl/.

Wzrost jakości wykonywanych procesów

Tzw. błędy ludzkie są rzeczą powszechną i negatywnie wpływają na szybkość oraz poziom realizacji procesów biznesowych. Ich najczęstszą przyczyną jest pośpiech, rutyna i rozkojarzenie wywołane przemęczeniem lub natłokiem obowiązków. Przejęcie zadań przez roboty pozwala wyeliminować ryzyko popełnienia pomyłki, ponieważ odpowiednio zaprogramowany robot się nie myli. Z reguły wykonuje on swoje zadania również szybciej od człowieka. Zauważalny wzrost jakości wykonywanych procesów biznesowych jest doceniany zarówno przez klientów zewnętrznych, jak i partnerów biznesowych. Oczywiście przyciąga to kolejnych, którzy chętniej współpracują z firmą stawiającą na innowacje.

Wykorzystanie RPA pozwala uprościć działalność firmy oraz zautomatyzować jej procesy biznesowe. Może być również początkiem wdrażania kolejnych innowacji, do których należy m.in. sztuczna inteligencja i hiperautomatyzacja. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Czy hiperautomatyzacja to przyszłość każdego przedsiębiorstwa?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here