firmy rodzinne w polsce
unsplash.com

Firmy rodzinne to najbardziej popularny sposób prowadzenia interesów w Polsce. Większość przedsiębiorców działa wspólnie z najbliższymi.

Samotni jeźdźcy biznesu to w naszym kraju wyjątek. Ponad 90 proc. młodych i dojrzałych firm jest zarządzana przez rodzinę i krewnych – wynika z raportu na temat przedsiębiorczości w Polsce.

Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2019 powstał z udziałem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz badaczy z  Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Okazuje się, że „solo” przedsiębiorcy – osoby prowadzące młode firmy (będące w fazie organizacji lub prowadzące firmy do 3,5 roku), które są ich właścicielami i które nie zatrudniają pracowników – stanowią zaledwie 2,6 proc. młodych firm w Polsce; to 17 miejsce na 20 badanych państw europejskich.

Dla porównania: w Holandii (lider w tej kategorii) młodzi „solo” przedsiębiorcy stanowią 22,5 proc.

przedsiębiorczość w polsce
pixabay.com

Firmy rodzinne – ulubiony biznes Polaków

Z raportu wynika, że zaangażowanie rodziny w działalność firm obejmuje nie tylko posiadanie, zarządzanie, ale i pracę na ich rzecz.

Eksperci, którzy brali udział w badaniach podkreślają, że Polacy mają zaufanie do firm rodzinnych.

Takie przedsięwzięcia mogą również liczyć na wsparcie państwa (inaczej niż freelancerzy i inni przedstawiciele tzw. gig economy).

Oto jak wygląda sytuacja firm rodzinnych w Polsce.

Ponad 90 proc. firm powstających, młodych oraz działających dłużej na rynku jest zarządzana przez założycieli i ich rodzinę.

polskie firmy rodzinne
unsplash.com

Na tym nie koniec. Większość obecnych pracowników rekrutuje się z rodziny lub jest krewnymi. Również w przyszłości duża część przedsiębiorców planuje zatrudnić swoich bliskich.

Zarządzający 42 proc. młodych firm wskazali, że w perspektywie kolejnych pięciu lat w firmie będzie pracować w większości rodzina. W przypadku zarządzających dojrzałymi firmami na takie stwierdzenie wskazało 27 proc. badanych – stwierdzają autorzy raportu

Co ciekawe, wielu polskich przedsiębiorców nie ma świadomości roli więzów rodzinnych w biznesie. Jak wynika z raportu „Firma rodzinna to marka”, tylko 36 proc. polskich firm uważa się za rodzinne – zauważają autorzy badania.

Jaka jest odbiór takich biznesów? Polskie firmy rodzinne:

  • cieszą się wśród klientów zaufaniem większym niż przeciętna dla Europy
  • w opinii ekspertów mają poparcie rządu większe niż europejska średnia (lepiej jest np. w Niemczech)

Czy rodzinność firm dobrze im służy?

Tutaj eksperci mieli podzielone zdanie. Niektórzy uważali, że lepiej przedsiębiorstwem będzie zarządzał zespół profesjonalistów, inni stawiali na rodzinę bez szczególnych kwalifikacji. Generalnie rzecz biorąc profesjonalizm kadry zarządzającej był mniej ceniony w Polsce niż np. w Niemczech i poniżej średniej europejskiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here