Przedsiębiorczość w Polsce – zwija się czy rozwija? Z badań wynika, że większość Polaków ma pomysł na biznes, a połowa wierzy w swoje umiejętności oraz wiedzę.
Informacja o stanie polskiej przedsiębiorczości znajdujemy w „Raporcie z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2019″.
Raport powstał na podstawie danych z badania GEM z lat 2011–2018, przeprowadzonych przez Global Entrepreneurship Research Association przy współpracy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Autorzy badania przypytali 8 tys. Polaków. Co się okazało?
Spis Treści
Przedsiębiorczość w Polsce
Prawie 9 na 10 dorosłych Polaków twierdzi, że własna firma to dobry sposób na zrobienie kariery. Niemal tyle samo osób docenia przedsiębiorców, którym się powiodło.
Prawie 8 na 10 rodaków ocenia, że osobom, które założyły własne firmy i odniosły sukces należy się uznanie.
Co ciekawe, z badań wynika, że pod tym względem jesteśmy w europejskiej czołówce
badanych państw Europy. Nastawienie społeczeństwa do przedsiębiorczości poprawia się w Polsce od kilku lat.
Przedsiębiorczość w Polsce – kraj potencjalnych milionerów
Prawie połowa Polaków jest przekonana, że ma umiejętności i wiedzę niezbędną, żeby prowadzić własny biznes. Na tym nie koniec.
Pomysł na biznes dostrzega w swoim otoczeniu prawie 7 na 10 badanych. To też nas różni od reszty Europejczyków. Tam mniej osób jest pewnych swojej wiedzy i umiejętności biznesowych, mniej też dostrzega potencjalne szanse, a więcej obawia się porażki.
Warto zauważyć, że 2018 roku – czas wykonania badań – spadła liczba osób, które obawiały się uruchomić firmę ze względu na ryzyko niepowodzenia. Strach przed klęską deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn.
W przedsiębiorczość w Polsce zaangażowanych jest ponad 18 proc. dorosłych – czytamy w raporcie.
Przeważają firmy z pewny stażem. 13 proc. przedsiębiorców działa dłużej niż przez 3,5 roku. Młodszych stażem jest ok. 5 proc.
Wśród młodych firm dominuję te na etapie zakładania – wypłacające wynagrodzenia krócej niż 3 miesiące.
Motywacją, która skłania Polaków do zakładania firm, jest przede wszystkim chęć
wykorzystania okazji na poprawę standardu życia poprzez wzrost dochodów osobistych
lub uzyskanie niezależności – podkreślają autorzy raportu.
Tak twierdzi 55 na 100 osób, które prowadzą młode firmy.
Tylko 8 na 100 osób przyznało, że jest na samozatrudnieniu, bo nie może znaleźć pracy najemnej.
Przedsiębiorczość w Polsce – przede wszystkim firmy rodzinne
Okazuje się, że młodsze firmy chętniej eksperymentują z nowymi technologiami i metodami pracy (praca zdalna).
Młodzi i bardziej dojrzali polscy przedsiębiorcy są przekonania, że działają w warunkach wysokiej konkurencji.
W Polsce kobiety nadal rzadziej są właścicielkami firm niż mężczyźni – w 2018 r. odsetek
mężczyzn prowadzących młode firmy wynosił 6 proc. zaś kobiet – 4,5 proc.
Również więcej firm dojrzałych jest prowadzonych przez panów. Natomiast kobiet częściej deklarują, że prowadzą biznes, żeby wykorzystać szanse, jakie daje przejście na swoje.
Co ciekawe, w Polsce 9 na 10 wszystkich firm to przedsięwzięcia zarządzane przez rodzinę i krewnych.
Tylko niespełna 3 proc. młodych firm prowadzą tzw. „solo przedsiębiorcy” (nie zatrudniają innych osób i nie mają takich planów).
Tylko 1 proc. dorosłych korzysta z platform internetowych w celach zarobkowych. Dla większości z nich to dochód dodatkowy.