Rejestr zastawów przyda się, kiedy masz świetną okazję, żeby kupić po atrakcyjne cenie wartościowy przedmiot. Bo możesz okazać się, że później zapuka do ciebie wierzyciel.
Jeśli chcesz kupić do swojej firmy wartościowy przedmiot – samochód czy maszyny – to koniecznie zajrzyj do rejestru zastawów.
Może się okazać, że rzecz jest wpisana do rejestru i ustanowiono na niej zastaw. To znaczy, że jest zabezpieczeniem wierzytelności.
Jeśli umowa zastawnicza nie mówi inaczej, to osoba ustanawiająca zabezpieczenie na przedmiocie może nadal z niej korzystać. Korzystać czyli w praktyce również ją sprzedać.
Rejestr zastawów – podstawowe informacje
Kupując dany przedmiot możesz nie wiedzieć, że twój kontrahent jest dłużnikiem.
W takiej sytuacji rośnie ryzyko, że prawa do tego przedmiotu może mieć ktoś inny poza jego właścicielem.
Co to oznacza? Już po dokonaniu transakcji może się do ciebie zgłosić wierzyciel. To osoba, na którą ustanowiony jest zastaw.
Wierzyciel może zażądać od ciebie zaspokojenia swojej wierzytelności. O ile zastaw nie wcześniej nie wygasł.
Czasem zbycie przedmiotu zastawu rejestrowego powoduje wygaśnięcie tego
zastawu.
Będzie tak, jeżeli nabywca nie wiedział i przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o istnieniu zastawu rejestrowego w chwili wydania mu rzeczy lub przejścia na niego prawa obciążonego zastawem.
Zgodnie z przepisami, przedmiotem zastawu rejestrowego mogą być rzeczy ruchome
i zbywalne prawa majątkowe.
Kwestie zastawów reguluje ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.
Jak skorzystać z rejestru zastawów?
Musisz złożyć wniosek o informację i opłacić go.
Wniosek składasz w Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych przy ul. Czerniakowskiej 100 w Warszawie. Możesz to zrobić osobiście lub listownie.
Nie musisz koniecznie jechać do stolicy. Wniosek złożysz też w ekspozyturach Centralnej Informacji znajdujących się przy każdym Wydziale Gospodarczym – Rejestru Zastawów (osobiście).
Wniosek można również złożyć online na stronie https://pdi.ms.gov.pl
Będziesz w tym celu potrzebował podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Tak certyfikat musi być wystawiony przez podmiot kwalifikowany występujący w rejestrze Narodowego Centrum Certyfikacji.
Zaświadczenia i odpisy z rejestru zastawów mają moc dokumentów sądowych.
Ile trzeba zapłacić za informację z rejestru zastawów?
Wydanie zaświadczenia kosztuje 20 zł, wydanie odpisu/udzielenie informacji na wniosek o wydanie odpisu z rejestru zastawów 15 zł, a udzielenie informacji na wniosek o podanie numeru pozycji rejestru zastawów 10 zł.
Pieniądze należy przelać na konto Centralnej Informacji lub na rachunek/do kasy sądu przy, którym działa ekspozytura.
Kupując np. samochód, informację o zastawie powinieneś mieć podaną w dowodzie rejestracyjnym. Jednak dopiero sprawdzenie w rejestrze da ci pewność, że inna osoba nie ma praw do pojazdu.