Firma jednoosobowa – jak ją założyć? Najłatwiej i najszybciej zrobić to on-line. Co jeszcze musisz wiedzieć?
Spróbujcie namówić na wspominki – żeby złapać oddech od zarabiania pieniędzy – przedsiębiorcę ze stażem. Jeśli zechce, to opowie wam o mordędze, jaką kiedyś musiał pokonać człowiek aspirujący do miana biznesmena.
Teraz jest o wiele łatwiej założyć firmę (podobnie jak zamknąć działalność gospodarczą lub ją zawiesić). Szczegółów o tym, jak przejść na swoje, szukajcie w dalszej części artykułu.
Firma jednoosobowa – jak założyć
Jak założyć firmę jednoosobową? W gruncie rzeczy potrzebujesz tylko połączenia z internetem lub telefonu komórkowego.
Oczywiście mówimy tylko o załatwieniu formalności.
Żeby biznes miał sens, musisz zrobić badanie rynku, sprawdzić czy masz potencjalnych klientów na swój produkt/usługę, napisać biznesplan, przygotować strategię marketingową oraz spisać szanse, zagrożenia, słabe i silne strony przedsięwzięcia (analiza SWOT).
Wracając do rejestracji firmy – jest bardzo łatwa.

Wystarczy wejść na stronę internetową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), znaleźć odpowiednią zakładkę – „złóż wniosek” – oraz wypełnić odpowiedni formularz. Postępujesz zgodnie z instrukcją.
Wcześniej trzeba się jednak przygotować. W CEIDG jest blok z informacjami, co warto mieć przygotowane („przed wypełnieniem wniosku”).
M.in. powinieneś przemyśleć formę opodatkowania (zobacz, jaki podatek płaci firma jednoosobowa) oraz zdecydować o skorzystaniu z ulgi na start ZUS. Pozostanie też odpowiedź na ważne pytanie, jak wybrać nazwę firmy żeby pasowała do charakteru twojej działalności…
Pod ręką musisz mieć: numer PESEL, adres zamieszkania i ew. inny związany z zakładaną działalnością, nazwę firmy, wybrany kod PKD pasujący do rodzaju biznesu, który będziesz prowadził, ew. liczbę pracowników, datę rozpoczęcia działalności oraz informacje o ubezpieczeniu w KRUS lub ZUS (jeśli pracujesz też na etacie).
Założenie działalności jest bezpłatne!
Firma jednoosobowa – założenie
Jeśli odrobiłeś pracę domową, to wypełnienie wniosku do CEIDG nie powinno sprawić problemu.
Możesz złożyć go on-line. Wcześniej rejestrujesz się w systemie. Wniosek podpiszesz profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.
Nie chcesz się rejestrować lub zakładać profilu? Nie ma problemu. Wypełniasz wniosek na stronie CEIDG, notujesz jego numer i idziesz do urzędu gminy (miasta). Tam podajesz numer, urzędnik drukuje formularz, a ty go podpisujesz.

Możesz też wypełnić wniosek telefonicznie. Wystarczy zadzwonić do Centrum Pomocy (801 055 088 lub 22 765 67 32) i przejść procedurę z doradcą. Po zakończeniu wypełniania rubryk dostaniesz sms z numerem wniosku. Aby dokończyć formalności musisz zjawić się w urzędzie, pokazać otrzymany kod i podpisać wniosek.
To trochę więcej zachodu, ale ostatecznie masz już założoną działalność.
Wniosek rejestracyjny dasz radę wysłać listem poleconym. Jednak wiąże się z tym dodatkowy kłopot (i wydatek). Twój podpis musi być potwierdzony przez notariusza.
Naturalnie pozostaje też tradycyjny sposób – wypełnienie papierowego dokumentu przy okienku w urzędzie (zabierz ze sobą dowód osobisty!). Jest nieco trudniej. Wypełniając wniosek online, system automatycznie sprawdza jego formalną poprawność. Jeśli trzeba, to natychmiast możesz wprowadzić korektę.
Działalność możesz zacząć w dniu złożenia wniosku. Wpis w CEIDG z danymi twojej firmy pojawi się w Ewidencji nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku.
O założeniu działalności nie musisz informować innych urzędów. System sam wyśle informację do m.in. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy urzędu skarbowego, który nada firmie NIP.
W niektórych przypadkach konieczna będzie wizyta np. w urzędzie skarbowym (jeśli chcesz lub musisz płacić podatek od towaru i usług czyli VAT). Odwiedziny w rożnych instytucjach czekają cię, jeśli twoja działalność będzie regulowana czyli wpisana do specjalnego rejestru.