jak wybrać nazwę dla firmy
unsplash.com

Jak wybrać nazwę firmy? Postawić odważnie na coś wymyślnego czy może ograniczyć się po prostu do imienia i nazwiska? Sprawdź, jakie są zasady i co wybrać najlepiej!

Sprawa jest poważna – przecież nazwa będzie wizytówką twojej firmy. Musisz wybrać ją z głową. Niech będzie jednocześnie oryginalna i powiązana z rodzajem biznesu, który prowadzisz.

Na co się zdecydować? Imię i nazwisko, to najprostsze rozwiązanie – np. kiedy prowadzisz działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy lub nie lubisz zbyt fantazyjnych nazw.

Jednak dla niektórych same imię i nazwisko brzmi nudno. Chcą się wyróżnić, zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Z drugiej strony fantazyjna nazwa dobrana do „zwykłej” działalności gospodarczej – handel w kiosku czy w małym sklepie osiedlowym – wyda się pretensjonalna.

Żarty z nazwy twojej firmy nie będą przecież najlepszym sposobem na marketing świeżo otwartego biznesu i mogą sceptycznie nastawić potencjalnego inwestora.

jak wybrać nazwę firmy jednoosobowej
unsplash.com

Jak wybrać nazwę firmy jednoosobowej

Rozważasz jak założyć działalność gospodarczą i masz przed sobą wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (naturalnie możliwa jest rejestracja firmy przez internet, a nawet telefonicznie).

Widzisz rubrykę nr 06: „Firma przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy„. To miejsce na nazwę twojego biznesu.

Torby Duet

Jak wybrać nazwę dla firmy

Oto garść podstawowych zasad:

  • nazwa musi zawierać przynajmniej imię i nazwisko
  • nazwa czyli firma przedsiębiorcy powinna odróżniać się od innych firm funkcjonujących na tym samym rynku
  • firma nie może wprowadzać w błąd (m.in. co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności, miejsca działania czy źródeł zaopatrzenia)
  • choć firmą osoby fizycznej jest imię i nazwisko, to dopuszczalne jest używanie pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

I wszystko jasne.

Możesz nazwać swoją firmę „Jan Kowalczyk” ewentualnie „Jan Kowalczyk Transport” lub „Jan Kowalczyk Transport Lublin”. Dopuszczalna jest też firma przedsiębiorcy o nieco bardziej wyszukanej lub fantazyjnej nazwie np. „Jan Kowalczyk JanKow TranSped” lub „Jan Kowalczyk Przywóz – Dowóz”.

Masz całkiem spore pole do popisu.

Pamiętaj jednak, że nazwy swojego przedsiębiorstwa będziesz używać na umowach, fakturach czy innych oficjalnych dokumentach.

W Centralnym Rejestrze i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) znajdziesz się tylko pod jednym wpisem – nie możesz zarejestrować kilku działalności.

Nazwę możesz zmienić w dowolnym momencie zmieniając dane firmy w CEIDG. Uwaga – imię i nazwisko musisz pozostać. Np. w przypadku „Jan Kowalczyk JanKow TranSped” zmieniona nazwa może brzmieć np. „Jan Kowalczyk” lub „Jan Kowalczyk TranSped”.

Jeśli testujesz swój pomysł na biznes lub po prostu masz dodatkowe źródło dochodu (najlepszy sposób na to, jak oszczędzać pieniądze) czyli prowadzisz działalność nierejestrowaną, to nie musisz jej nazywać. Posługujesz się imieniem i nazwiskiem.

Zanim wpiszesz nazwę do wniosku wykonaj jeszcze kilka czynności.

nazwa firmy
unsplash.com

Zanim wybierzesz nazwę dla firmy

Hulaj dusza, piekła nie ma? Nie do końca.

  • niektóre człony nazw są zastrzeżone wyłącznie dla podmiotów świadczących określone usługi („klinika”, „bank”, „towarzystwo ubezpieczeń” itp.)
  • naturalnie nie możesz podszywać się pod inną firmę czyli np. produkując buty użyć nazwy „Adidas”

Unikniesz kłopotów i zarzutów o nieuczciwą konkurencję sprawdzając dostępność nazwy.

Wystarczy wpisać ją w wyszukiwarkę firmę w bazie CEIDG oraz KRS. Nie zaszkodzi również przeszukać internet oraz sprawdzić bazę zarejestrowanych znaków towarowych w Polsce i Unii Europejskiej. To kilka minut, a zaoszczędzi ci masę potencjalnych problemów.

Przepisy dość ogólnie wskazują, jaką nazwę należy wybrać dla swojej firmy. Wymagane minimum to imię i nazwisko. Jeśli chcesz dodać coś więcej, to nie ma problemu. Dobrze jednak przemyśl pomysł – nazwa będzie wizytówką twojego przedsięwzięcia. Prawo do błędu przedsiębiorcy lepiej zostawić sobie na inną okazję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here