Planujesz wprowadzić na rynek nową usługę lub produkt. Chcesz zaproponować klientom zmianę: lepsze rozwiązanie ich problemów. Na początku stwórz nowoczesny i przydatny biznesplan.
Biznesplany to często nudne dokumenty, które trzeba zrobić, bo … trzeba. Są nieprzydatne jeszcze w chwili powstawania. Zamiast tracić cenny czas (nieszczęsna prokrastynacja) lepiej przygotuj biznesplan, który rzeczywiście pomoże ci w realizacji celu.
Potrzebujesz biznesplan kawiarni, kwiaciarni, a może salonu fryzjerskiego czy firmy budowlanej? Chodzi ci po głowie dropshipping?
Seth Godin, człowiek, który o promocji (nie tylko influencer marketingu) wie wszystko, proponuje sprawdzony wzór biznesplanu. Dzięki niemu znajdziesz odpowiedź co, dlaczego i jak należy zrobić.
Jak napisać biznes plan?
Biznesplan krok po kroku
Zapisz na kartce papieru lub w pliku komputerowym pięć punktów:
- Prawda
- Stwierdzenia
- Alternatywy
- Ludzie
- Pieniądze
Na pierwszy ogień bierzemy “Prawdę”. W tym punkcie umieść wszystko, co wiesz o rynku na którym planujesz działać: czego potrzebują konsumenci, jaka jest konkurencja, czy są przepisy regulujące działalność.
Pamiętaj, żeby zanotować, kto wcześniej odniósł sukces w podobnej działalności, a kto poniósł klęskę. Zdejmij różowe (lub czarne okulary) i pokaż jak wygląda sytuacja, bez własnej oceny.
Im bardziej konkretnie, tym lepiej. Im więcej wiedzy podstawowej, tym lepiej – podkreśla Seth Godin w swojej książce “To jest marketing!”.
Ta część biznesplanu zajmie najpewniej wiele stron. Nic nie szkodzi. To miejsce przeznaczone na zebranie wszelkich danych, wykresów czy raportów.
Być może to zadanie wydaje się nudne. Jednak czas i energia, którą poświęcisz na zebranie informacji przyniesie ci wielkie korzyści.
Prawda – lub, precyzyjniej rzecz ujmując, prawidłowe rozumienie rzeczywistości – jest fundamentem wszelkich dobrych rezultatów – podkreśla Ray Dalio w “Zasadach”.
Bilioner i słynny inwestor tłumaczy: większość ludzi walczy z prawdą, gdy okazuje się ona nie tym, czego pragnęli. Tymczasem korzystniej jest rozumieć przeszkody i radzić sobie z nimi, bo dobre rzeczy same się o siebie zatroszczą.
Przechodzimy do kolejnego punktu – “Stwierdzenia”.
To twoja szansa na opisanie, jak zamierzasz wprowadzić zmiany. Zrobię X, więc wydarzy się Y. Zbudujemy Z za tyle a tyle pieniędzy i w takim czasie. Zaprezentujemy rynkowi Q, a rynek zareaguje podjęciem takiego działania – tłumaczy Seth Godin.
Tutaj masz pole do popisu: przedstawiasz plan działania i spodziewane efekty. Co zrobisz i w jakim czasie. Przygotuj konkretny harmonogram i budżet.
Jednak nie jesteś w stanie wszystkiego przewidzieć. Jak to bywa w życiu wiele rzeczy pójdzie inaczej niż planowałeś. Dlatego potrzebny jest kolejny punkt czyli Alternatywy.
Przemyśl i zapisz, co zrobisz jeśli zaplanowane przez ciebie działania zakończą się klapą. Np. kluczowa dla twojego biznesu jest dostawa produktów z AliExpress. Tymczasem kontenerowiec dopłynie do portu z miesięcznym opóźnieniem lub producent zbankrutuje i zostaniesz z pustymi półkami.
Jaki jest twój plan “B”?
Teraz twoja drużyna.
Część poświęcona ludziom prawidłowo podkreśla kluczowy element: kto jest w twoim zespole i kto się do niego przyłączy – pisze Seth Godin o kolejnym punkcie biznesplanu.
Nawet jeśli zamierzasz działać solo, czyli prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, to zastanów się, kogo możesz prosić o radę czy pomoc. Pamiętaj np. o fundacjach i organizacjach wspierających przedsiębiorców, które robią darmowe kursy lub warsztaty dla (nie tylko) początkujących biznesmenów.
Nie ma interesu bez pieniędzy, nie ma też dobrego biznesplanu bez rozpisania kwestii finansów. Fundusze weźmiesz pod lupę w ostatnim punkcie.
Odpowiedz na pytania:
- Ile potrzebujesz pieniędzy na rozpoczęcie biznesu?
- Masz środki na koncie, weźmiesz pożyczkę, chcesz pozyskać środki np. z funduszy UE lub urzędu pracy?
- Na co wydasz te pieniądze?
- Co zrobisz jeśli po pewnym czasie okaże się, że brakuje funduszy?
- Jakie przewidujesz marże, jaki będzie przepływ środków, na jakie straty jesteś gotowy?
- Jaką masz strategię wyjścia jeśli ludzie nie będą zainteresowani twoim produktem lub usługą?
Masz przed sobą solidny biznesplan. Dzięki niemu lepiej zrozumiałeś czy masz szansę na sukces wprowadzając na rynek swoją usługę lub produkt.
Nabrałeś wątpliwości w powodzenie planowanego biznesu? To dobrze – być może zaoszczędzisz swój czas, energię i pieniądze.
Jeśli potrzebujesz bardziej formalnego dokumentu, bez problemu znajdziesz gotowy plan biznesowy również na naszej stronie.