Dropshipping to jeden z najłatwiejszych i najszybszych sposobów na dodatkowy zarobek. Poznaj jego zalety i wady oraz sposób jak prześcignąć konkurencję
Taką działalność możesz rozpocząć dosłownie w kilka godzin. Nie ma w tym nawet cienia przesady.
Wystarczy utworzyć stronę lub założyć konto na portalu sprzedażowym/aukcyjnym (np. Allegro) i nawiązać współpracę z hurtownią.
Spis Treści
Dropshipping – co to jest?
Mówiąc w skrócie, to handel towarami, których fizycznie nie masz. Nic nie szkodzi, jeśli taka idea brzmi dla ciebie dziwnie. To sprawdzony model funkcjonujący na światowym i polskim rynku od wielu lat.
W klasyczny wydaniu wygląda to tak. Masz sklep internetowy z ubraniami, np. koszulkami. Jednak w rzeczywistości nie dysponujesz magazynem z t-shirtami.
Kiedy ktoś kliknie na twojej witrynie przycisk „kupuję”, to wysyłasz zamówienie do hurtowni z którą współpracujesz. Pracownicy hurtowni pakują zamówiony towar i w twoim imieniu wysyłają do klienta.
Jako sprzedawca nigdy nie widziałeś produktu. Tak działa większość osób prowadząca taką działalność e-commerce.
Z punktu widzenia klienta dropshipping jest niezauważalny. Bardzo możliwe, że sam kupiłeś np. akcesoria do smartfona w firmie, która działa w takim modelu.
Dropshipping – jak zacząć?
Kluczowe są hurtownie, które pracują w tym modelu. Musisz sprawdzić czy dysponują przedmiotami, którymi chcesz handlować. Namiary na hurtownie bez większego problemu znajdziesz w sieci.
Zwróć uwagę na szczegóły współpracy oferowanej przez hurtownie dropshipping: czy i jak załatwiają reklamacje klientów, jaką mają marżę, czy pozwolą ci samodzielnie ustalać cenę.
Kup, ewentualnie sam zaprojektuj stronę – musi wyglądać i funkcjonować perfekcyjnie jeśli ma przyciągnąć klientów – lub załóż konto na platformie sprzedażowej.
Możesz startować!
Zarobki czyli czy to dobry biznes
Zarobki w dropshipping zależą przede wszystkim od dwóch rzeczy: konkurencji i produktów, którymi handlujesz.
Dropshipping to łatwa i w związku z tym popularna metoda jak zarobić pieniądze. Rynek może być bardzo nasycony, a konkurencja liczna.
Jeśli oferujesz popularne produkty, to licz się z ostrą rywalizacją kto da niższą cenę. Efekt: twoja marża może być niska.
Ostatecznie może się okazać, że będziesz musiał sprzedać bardzo dużo towaru, żeby uzyskać godny uwagi zarobek.
Niektórzy przedsiębiorcy skupiają się na sprzedaży aktualnie modnych produktów.
Pamiętasz szał jaki ogarnął dzieci (i rodziców) na punkcie Świeżaków czyli maskotek z pewnego dyskontu? Świeżaki powstawały w Chinach i sporo handlowców sprowadzało je z azjatyckich fabryk i sprzedawało na własną rękę.
Można i tak, jednak będziesz musiał bacznie obserwować, co jest aktualnie modne i często zmieniać asortyment. Oczywiście twoi rywale nie będą patrzeć na to z założonymi rękami…
Dropshipping – zalety
Zacznijmy od zalet.
- minimalne ryzyko plajty i związanej z nią utraty pieniędzy
- nie musisz inwestować funduszy w towar, który później leży na półkach i czeka na klientów
- możesz błyskawicznie rozpocząć taką działalność, wystarczy utworzyć konto na Allegro czy Shopify lub platformach dedykowanych takiemu rodzajowi e-commerce
- sprzedany produkt pakuje i wysyła hurtownia z którą współpracujesz
- możesz kupić już istniejący sklep internetowy
Dropshipping – wady
Nie ma róży bez kolców. Dlatego pamiętaj o minusach tego modelu handlu internetowego:
- trzeba dużo (dużo!) czasu na znalezienie produktu o który ludzie będą się zabijali
- w praktyce wiele osób współpracuje z producentami z Chin (niskie ceny!), efekt: ryzyko opóźnień w dostawach
- musisz nieźle znać się na marketingu lub szybko nauczyć się, jak działa content marketing i przyciągnąć potencjalnych klientów do swojego sklepu
- masz ograniczony wpływ na jakość i sposób wysyłki towarów, a jednocześnie ponosisz odpowiedzialność za sprzedaż
- musisz sprawnie radzić sobie ze zwrotami i reklamacjami
- spodziewaj się dużej konkurencji jeśli działasz na zatłoczonym rynku (np. akcesoriów do telefonów komórkowych lub ubrań)
Dropshipping – czy warto oraz jak pokonać konkurentów
Znasz już wady i zalety dropshippingu. Możesz zdecydować czy to metoda dla ciebie.
Jednak nim podejmiesz decyzję, zobacz jaki jest sposób na rozwiązanie największego problemu czyli zbyt licznej konkurencji.
Wymyśl (zaprojektuj lub zleć zaprojektowanie) swój własny produkt. Znajdź firmę lub osobę, która go wykona. Ustal czy zechce również wysyłać twój produkt na zasadach dropshippingu lub czy będziesz musiał namówić do tego hurtownię.
Zbadaj rynek, sprawdź czy ludzie są zainteresowani twoim produktem.
Przygotuj przemyślany biznesplan. Oceń ile możesz zarobić, ile musisz wydać i czy potrzebujesz ekstra pieniędzy i chcesz pozyskać środki na projekt.
Jak długo twój produkt będzie interesował ludzi? Pamiętaj, że np. wiele aplikacji na smartfony ma ograniczony okres „przydatności do spożycia”. Użytkownicy po pewnym czasie nudzą się i szukają czegoś nowego.
Tak, to niełatwa ścieżka. Jednak prowadzi do sukcesu: większej liczby klientów i większych wpływów do twojego portfela.