analiza swot firmy
pixabay.com

Każda firma ma silne i słabe strony oraz możliwe szanse i  zagrożenia, które ułatwią lub utrudnią jej rozwój. Dlatego w ułożeniu strategii działania pomoże ci analiza SWOT czyli jedno z najbardziej przydatnych narzędzi do planowania biznesu.

Co to jest analiza SWOT? To ocena pozycji firmy na rynku. Używające tego narzędzia bierzesz pod lupę silne strony przedsiębiorstwa (Strenghts), słabe strony (Weaknesses), szanse (Opportunities) oraz zagrożenia (Threats).

Analiza SWOT jest jednym z kluczowych punktów w klasycznym biznesplanie.

Prawidłowo wykonana analiza SWOT przedsiębiorstwa da dokładny ogląd sytuacji. Dzięki niej ocenisz kondycję przedsiębiorstwa oraz potencjał jego rozwoju. Często jest też po prostu wymagana ze względów formalnych – np. kiedy chcesz uzyskać środki na projekt z banku, fundacji lub programu UE.

Wspomnianą analizę można również z powodzeniem wykorzystać na przykład do oceny swoich szans na rynku pracy, wyboru studiów lub konkretnych strategii biznesowych (np. postawić na influencer marketing czy content marketing?).

Analiza SWOT firmy – 4 wskazówki

Narzędzie, które za chwilę poznasz, możesz użyć bez względu na rodzaj planowanego biznesu. Analiza SWOT hotelu, restauracji, firmy budowlanej czy transportowej – podstawy są takie same.

swot silne strony
pixabay.com
  1. Silne strony

Wypisz silne strony, którymi dysponujesz (twój zespół, firma). To może być np. współpraca z bardzo doświadczonym w danej branży ekspertem, duży zapas gotówki, niskie koszty wynajmu pomieszczeń.

W tym punkcie zbierz wszystko, co daje ci przewagę nad konkurentami i może przesądzić o twoim sukcesie.

2. Słabe strony

Brak ci doświadczenia biznesowego? Nie wiesz czy dostaniesz dotację z UE? Nie masz dostępu do dobrej jakości produktów? Z twoją firmą właśnie pożegnał się zdolny pracownik i marketing leży? To wszystko wpisz w tym punkcie.

Warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie słabych stron. Możesz czuć dyskomfort, ale lepiej trzeźwo spojrzeć na swój projekt, niż później płakać nad straconymi pieniędzmi.

Oceniając silne i słabe strony korzystaj z opinii innych osób, ekspertów, analiz zewnętrznych podmiotów. Im bardziej kompletną informację zbierzesz, tym lepiej.

Jak pewnie zauważyłeś, dwa pierwsze punkty odnoszą się do kwestii wewnętrznych. Kolejne pozwolą zbadać czynniki zewnętrzne.

3. Szanse

Teraz pora na ocenę kontekstu – tego co dzieje się na rynku.

Wiesz, że za kilka miesięcy zmienią się przepisy i będzie szansa zarobić na nowym, dopuszczonym do obrotu produkcie.

Twój rywal zmaga się z poważnymi problemami, zwalnia pracowników (możesz spróbować ich przejąć).

Urząd Marszałkowski uruchomi w przyszłym miesiącu dotacje z UE dla firm działających w twojej branży.

To wszystko szanse, które należy wykorzystać, żeby twój interes nabrał impetu.

swot zagrożenia
pixabay.com

4. Zagrożenia

Co może zagrozić twojej firmie?

Być może silny konkurent planuje otworzyć oddział w twoim mieście. Nie jesteś pewny dostawcy u którego zamawiasz produkty. Spodziewasz się obniżki cen przez konkurencję.

Doświadczeni generałowie mawiają, że im więcej potu na manewrach tym mniej krwi na wojnie. Dlatego przyłóż się do wyszukania zagrożeń, a potem łatwiej będzie znaleźć sposoby na ich uniknięcie.

Masz już gotowy zestaw mocnych i słabych stron, potencjalnych szans i zagrożeń. Tak przygotowany materiał będzie podstawą do szczegółowej analizy.

Szukając odpowiedzi na pytanie np. czy mocne strony pozwolą wykorzystać szanse, skorzystaj z tabel w których ocenisz wagę każdej z kategorii. Dzięki nim łatwiej przygotujesz strategię działania.

Warto też poszukać w internecie przykładów analizy SWOT dla firm działających w twojej branży.

Na SWOT nie kończy się badanie firmy czy przedsięwzięcia. Możesz spróbować nieco innego podejścia. To analiza TOWS (odwrócona kolejność analizy SWOT). Na czym polega różnica? W analizie TOWS koncentrujesz się na zagrożeniach i sposobach ich rozwiązania.

Przed rozpoczęciem biznesu – i prawdę mówiąc każdego działania na którego realizacji nam bardzo zależy – grozi nam zbytni optymizm. Jego przejawem jest uwzględnianie tylko tych informacji, które potwierdzają naszą tezę, a unikanie „czerwonych flag” (efekt potwierdzenia).

Skutki takiego podejścia mogą być opłakane. To jeden z powodów dla których warto zastosować analizę SWOT.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here