rezydencja podatkowa
pixabay.com

Prowadzisz działalność gospodarczą za granicą i w kraju, ale PIT chcesz rozliczyć w Polsce? W takiej sytuacji musisz postarać się do certyfikat rezydencji podatkowej. Zobacz jak go uzyskać.

Zanim przejdziemy do certyfikatu, to kilka zdań wyjaśnienia na czym polega rezydencja podatkowa i kim jest rezydent.

Temat rezydencji podatkowej pojawia się, np. kiedy prowadzisz biznes w Polsce i za granicą. Gdzie wtedy płacisz podatki i jak uniknąć podwójnego opodatkowania?

Kluczowe jest określenie twojego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych.

Certyfikat rezydencji podatkowej – co to jest?

Twoim miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska? Oznacza to, że wszystkie osiągnięte dochody opodatkowujesz w kraju.

Mówimy o wszystkich dochodach, czyli również osiągniętych z działalności prowadzonej poza granicami Polski.

Jesteś tzw. rezydentem i masz nieograniczony obowiązek podatkowy.

certyfikat rezydencji podatkowej co to jest
pixabay.com

Na czym polega rezydencja podatkowa

W jakiej sytuacji Polska jest twoim miejscem zamieszkania dla celów podatkowych?

Żeby zostać polskim rezydentem podatkowym musisz spełnić jeden z dwóch warunków:

  • posiadać w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych (tzw. ośrodek interesów życiowych)
  • przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym

Co z osobami, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi (czyli nie spełniają powyższych warunków)?

Nierezydenci mają ograniczony obowiązek podatkowy – płacą w Polsce daninę tylko od dochodów osiągniętych na terytorium Polski.

Uwaga! Polska ma podpisane z wieloma krajami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeśli planujesz działalność za granicą, sprawdź przede wszystkim czy jest podpisana z tym państwem umowa i jakie są jej zasady.

To ważne – umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim prawem podatkowym. Np. mogą obowiązywać inne rodzaje ulg podatkowych.

Certyfikat rezydencji podatkowej – jak uzyskać?

Jeśli jesteś rezydentem podatkowym, to będziesz potrzebował dokumentu, który to potwierdza.

Takim dokumentem jest certyfikat rezydencji podatkowej – zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika (osoby prawnej) lub o miejscu zamieszkania podatnika (jeśli chodzi o osobę fizyczną) wydawane dla celów podatkowych.

Certyfikat rezydencji podatkowej wydawany jest przez urzędy skarbowe.

Trzeba pamiętać, że zaświadczenie odnosi się do sytuacji obecnej lub przeszłej. Dlatego nie otrzymasz certyfikatu rezydencji podatkowej na przyszłość.

Certyfikat rezydencji wydają również organy skarbowej innych krajów (dla swoich rezydentów).

jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce
pixabay.com

Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce

Aby uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce musisz zgłosić się do właściwego – według siedziby lub miejsca zamieszkania – urzędu skarbowego.

Certyfikat wydawany jest na formularzu CFR-1.

Warto pamiętać, że jeśli masz płacić podatki za granicą, to powinieneś przesłać do polskiego urzędu skarbowego certyfikat uzyskany w danym kraju.

Certyfikat rezydencji podatkowej – wniosek

Wniosek o wydanie zaświadczenia o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych – czyli certyfikat rezydencji – to formularz CFR-1.

Formularz gotowy do pobrania, wydrukowania i wypełnienia znajdziesz na stronie internetowej konkretnych urzędów skarbowych, np. lubelskie.kas.gov.pl (w zakładce pliki do pobrania).

We wniosku musisz podać swoje dane identyfikacyjne, miejsce zamieszkania oraz informację w jakim celu potrzebujesz certyfikatu.

Składając wniosek będziesz musiał uiścić opłatę skarbową – 17 zł (o ile nie jesteś zwolniony z niej ustawowo). Pieniądze wpłacasz na konto właściwego urzędu gminy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here