Zwolnienie z ZUS – firmy, które ucierpiały na epidemii koronawirusa mogą już skorzystać z tarczy antykryzysowej.
Jednym z najważniejszych elementów tarczy antykryzysowej jest zwolnienie przedsiębiorców z konieczności płacenia ubezpieczeń społecznych w ZUS.
Właściciele firm nie będą musieli płacić składek za siebie i swoich pracowników za marzec, kwiecień i maj. Chodzi o obowiązkowe ubezpieczenia zdrowotne, rentowe i emerytalne oraz wpłaty na fundusze: Pracy, Solidarnościowy, FGŚP i FEP.
Jednak, żeby uzyskać zwolnienie z ZUS musisz spełnić konkretne wymogi. Znajdziesz je poniżej.
Zwolnienie z ZUS – dla kogo?
Państwo zapłaci ubezpieczenia za przedsiębiorców, których biznes ucierpiał z powodu epidemii koronawirusa.
Taką pomoc dostaną:
- firmy zatrudniające do 9 pracowników
- osoby samozatrudnione (jednak jej przychód nie może przekroczyć trzykrotności przeciętnej pensji, czyli kwoty 15 681 zł)
Ważne – firma, która ubiega się o zwolnienie z płatności składek ZUS przedsiębiorcy, musi być zarejestrowana przed lutym 2020 roku.
Przedsiębiorca nie może też zalegać z płatnościami za poprzednie miesiące.
Składki za marzec, kwiecień, maj opłaci państwo czyli przedsiębiorcy i pracownicy objęci pomocą będą mogli korzystać w tym czasie z ubezpieczeń.
Zwolnienie ZUS – formularz
Tarcza antykryzysowa weszła w życie 1 kwietnia. Od tego dnia dostępne są formularze ZUS dla przedsiębiorców, którzy chcą zwolnienia z płacenia składek.
W formularzu trzeba podać m.in.
- NIP, REGON, PESEL
- imię, nazwisko
- nazwę firmy
- adres
- czy prosisz o zwolnienie ze składak dla siebie i pracowników, czy tylko dla siebie
- przychód jaki miałeś za pierwszy miesiąc zwolnienia z ZUS
- klasę działalności (kod PKD)
- czy w przypadku spółek wysokość niepokrytych strat przewyższała 50 proc. wysokości kapitału zarejestrowanego/kapitału według ksiąg spółki
- informację czy podmiot spełniał kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem upadłościowym
- czy firma dostała już inną pomoc publiczną rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (ew. wysokość i rodzaj tej pomocy)
Wniosek można wysłać pocztą, wrzucić do skrzynki na dokumenty w placówce ZUS lub przesłać go online, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (to najłatwiejszy sposób).
Urzędnicy skontaktują się z przedsiębiorcą telefonicznie lub wysyłając emaila.