tarcza antykryzysowa
pixabay.com

Zwolnienie z ZUS – firmy, które ucierpiały na epidemii koronawirusa mogą już skorzystać z tarczy antykryzysowej.

Jednym z najważniejszych elementów tarczy antykryzysowej jest zwolnienie przedsiębiorców z konieczności płacenia ubezpieczeń społecznych w ZUS.

Właściciele firm nie będą musieli płacić składek za siebie i swoich pracowników za marzec, kwiecień i maj. Chodzi o obowiązkowe ubezpieczenia zdrowotne, rentowe i emerytalne oraz wpłaty na fundusze: Pracy, Solidarnościowy, FGŚP i FEP.

Jednak, żeby uzyskać zwolnienie z ZUS musisz spełnić konkretne wymogi. Znajdziesz je poniżej.

zwolnienie z zusu
pixabay.com

Zwolnienie z ZUS – dla kogo?

Państwo zapłaci ubezpieczenia za przedsiębiorców, których biznes ucierpiał z powodu epidemii koronawirusa.

Taką pomoc dostaną:

  • firmy zatrudniające do 9 pracowników
  • osoby samozatrudnione (jednak jej przychód nie może przekroczyć trzykrotności przeciętnej pensji, czyli kwoty 15 681 zł)

Ważne – firma, która ubiega się o zwolnienie z płatności składek ZUS przedsiębiorcy, musi być zarejestrowana przed lutym 2020 roku.

Przedsiębiorca nie może też zalegać z płatnościami za poprzednie miesiące.

Składki za marzec, kwiecień, maj opłaci państwo czyli przedsiębiorcy i pracownicy objęci pomocą będą mogli korzystać w tym czasie z ubezpieczeń.

Zwolnienie ZUS – formularz

Tarcza antykryzysowa weszła w życie 1 kwietnia. Od tego dnia dostępne są formularze ZUS dla przedsiębiorców, którzy chcą zwolnienia z płacenia składek.

zwolnienie z zus tarcza
pixabay.com

W formularzu trzeba podać m.in.

  • NIP, REGON, PESEL
  • imię, nazwisko
  • nazwę firmy
  • adres
  • czy prosisz o zwolnienie ze składak dla siebie i pracowników, czy tylko dla siebie
  • przychód jaki miałeś za pierwszy miesiąc zwolnienia z ZUS
  • klasę działalności (kod PKD)
  • czy w przypadku spółek wysokość niepokrytych strat przewyższała 50 proc. wysokości kapitału zarejestrowanego/kapitału według ksiąg spółki
  • informację czy podmiot spełniał kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem upadłościowym
  • czy firma dostała już inną pomoc publiczną rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (ew. wysokość i rodzaj tej pomocy)

Wniosek można wysłać pocztą, wrzucić do skrzynki na dokumenty w placówce ZUS lub przesłać go online, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (to najłatwiejszy sposób).

Urzędnicy skontaktują się z przedsiębiorcą telefonicznie lub wysyłając emaila.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here