rynek e-commerce w polsce
unsplash.com

Rynek e-commerce w Polsce rośnie jak grzyby po deszczu. Sprawdź ile osób i co kupowało online w 2019 roku. Oto najnowszy raport Gemiusa dla E-Commerce Polska.

Zakupy online są coraz bardziej popularne wśród Polaków. Jak wynika z raportu o zwyczajach zakupowych internautów, w 2018 roku w internetowych sklepach pieniądze zostawiło 56 proc. badanych, a rok później już 62 proc.

Do sklepów online przyciągają nas przede wszystkim atrakcyjne ceny produktów oraz niskie koszty przesyłki i wcześniejsze dobre doświadczenia.

O tym, jak wygląda rynek zakupów online mówi raport przygotowany przez Gemius dla E-Commerce Polska. Autorzy przebadali w kwietniu 2019 roku 1643 internautów w wieku 15 i więcej lat.

E-commerce w Polsce 2019

W naszym kraju dostęp do internetu deklaruje nieco ponad 83 proc. osób – to potężna armia 27,5 mln osób.

Spośród wszystkich użytkowników internetu, zakupy on-line zrobiło przynajmniej raz w życiu 62 proc. Zdecydowana większość z nich wybiera polskie e-sklepy (6 na 10 zakupowiczów).

Zakupy przez internet robią nieco chętniej – w porównaniu do ludzi, którzy nie kupują online – osoby poniżej 50 roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniający sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.

wartość rynku e-commerce w polsce
unsplash.com

Rynek e-commerce w Polsce

Najchętniej w sklepach internetowych kupują osoby w wieku 35-49 lat. Większość z nich ma wykształcenie średnie lub wyższe.

Co ciekawe, w sieci kupują najczęściej osoby z miast do 200 tys. mieszkańców (prawie połowa wszystkich e-klientów).

Sprawdźmy, co cieszyło się największym wzięciem. Polscy internauci najchętniej zaopatrywali się w odzież, dodatki, akcesoria, obuwie oraz książki, płyty, filmy, kosmetyki i perfumy.

Co kupują panie, a co panowie?

Mężczyźni chętniej klikali w przycisk „kupuję” przy sprzęcie RTV/AGD, urządzeniach mobilnych i akcesoriach GSM, samochodach i częściach samochodowych, ubezpieczeniach, grach, sprzęcie i oprogramowaniu komputerowym oraz artykułach kolekcjonerskich.

Młodsi internauci – do 24 roku życia – chętniej niż inne osoby kupowali bilety do kina/teatru, gry i oprogramowanie komputerowe oraz multimedia.

Wartość rynku e-commerce w Polsce

Jaka jest wartość rynku handlu i usług w internecie?

Statista Digital Market Outlook oblicza, że pod koniec 2019 r. wartość rynku e-commerce to ok. 50 mld zł. Daje to Polsce 13 pozycję wśród najdynamiczniej rosnących rynków e-commerce na świecie.

Ponad połowa ankietowanych osób twierdzi, że w 2020 roku wyda na e-zakupy tyle samo pieniędzy. Na większe wydatki szykuje się 1/3 badanych internautów. Oszczędzać pieniądze będzie co 25 badany.

Polacy najchętniej płacą za zakupy online szybkimi przelewami za pośrednictwem serwisów płatności (66 proc. kupujących).

Najmłodsi internauci – 15-24 lata – są też najbardziej elastyczni. Wybierają tradycyjne przelewy, wysyłkę za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze oraz płatności kartą czy mobilne rozwiązania (Blik, kody QR).

zakupy w internecie
unsplash.com

Rynek e-commerce: co nam się najbardziej podoba

Polscy internauci generalnie coraz lepiej oceniają zakupy w sieci.

Doceniamy podstawowe zalety sklepów online: wygodę (nie trzeba jechać do sklepu stacjonarnego), łatwość oraz większy wybór niż w sklepach tradycyjnych.

Największym plusem według badanych osób jest całodobowa dostępność towaru. Podkreśla to aż 75 proc. pytanych internautów. Prawie 2/3 osób czuje się zachęconych przez niższe ceny.

Większość osób (71 proc.) preferuje dostawę produktów kurierem do pracy lub miejsca zamieszkania.

Chętnie robimy zakupy online pomimo wciąż częstych niedogodności. 76 proc. pytanych osób miało jakiś kłopot przy okazji e-zakupów.

Najczęściej wymieniane niedogodności: długi czas oczekiwania na dostawę oraz wysokie koszty. To nie wszystko. Przeszkadzały również natrętne reklamy nabytych już produktów.

Zaskakujące: najstarsi e-konsumenci znacząco rzadko wymieniali jakiekolwiek problemy przy zakupach w sieci…

Warto pamiętać, że prawa konsumenta w internecie, są szczególnie przyjazne dla klientów e-sklepów. Przede wszystkim zwrot towaru jest możliwy bez podania przyczyn. W sklepie stacjonarnym zależy to od dobrej woli sprzedawcy.

Co ciekawe, niemal 1/3 osób nigdy nie odesłała towaru zakupionego online.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here