Jak wygląda zwrot towaru bez paragonu, w sklepie stacjonarnym i internetowym – o czym musisz pamiętać jako kupujący i sprzedawca.
Przepisy dokładnie regulują prawa konsumenta i obowiązki właściciela sklepu. Z zasady klienci są traktowani, jako strona słabsza, a na ich straży stoi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prawa konsumenta w internecie są jeszcze bardziej rozbudowana. Oto najczęściej pojawiające się problemy i pytania.
Spis Treści
Zwrot towaru – podstawowe informacje
Najważniejsza sprawa: wszystko zależy od tego, czy zakupy zrobiłeś w sklepie stacjonarnym czy on-line.
Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru, który jest pozbawiony wad. To zależy od jego dobrej woli. Jednak coraz więcej firm zgadza się na zwroty robiąc ukłon w stronę klienta w ramach marketingu.
Całkowicie inna jest sytuacja w sklepach internetowych. Jeśli robisz zakupy na odległość – w sieci lub poza lokalem, np. na pokazach – to masz prawo w ciągu 14 dni odesłać zakupiony przedmiot bez podania powodu.
Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie (najpóźniej w dwa tygodnie) zwrócić ci pieniądze, które wpłaciłeś za towar i przesyłkę. W przypadku zwrotu za przesyłkę, sprzedający może wybrać najtańszą opcję jaką ma w cenniku nawet jeśli zapłaciłeś za kuriera.
Są wyjątki, które przewiduje ustawa o prawach konsumenta. Np. nie możesz odesłać towaru szybkopsującego się (jedzenie) lub program i gra dostarczona w zapieczętowanym opakowaniu (jeśli zostało otwarte).
Konsument odsyła przedmiot na koszt własny. Jednak coraz więcej sklepów opłaca zwroty. W przypadku uzasadnionej reklamacji za przesyłkę płaci sprzedający.
Zwrot towaru bez paragonu
Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie musi przyjąć towaru od klienta, który się rozmyślił. Może jednak prowadzić politykę przyjmowania produktu np. po okazaniu paragonu, z metkami, bez śladów używania.
W przypadku reklamacji sprzedający nie może żądać od klienta okazania paragonu. Jeśli klient nie ma paragonu, to może np. pokazać wyciąg z konta bankowego dokumentujący transakcję.
Paragon nie jest również wymagany przy zwrocie towaru zakupionego on-line. Tutaj innym dowodem może być informacja z konta bankowego czy korespondencja e-mail.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Jeśli zakupiony przedmiot nie ma wad, to przyjęcie zwrotu w sklepie stacjonarnym zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.
Jeśli przedmiot ma wadę, to kupujący ma prawo go zareklamować. Robi to z tytułu gwarancji (jeśli sprzedający ją zaoferował) lub rękojmi.
W ramach reklamacji z tytułu rękojmi konsument może zażądać:
- naprawienia towaru (usunięcia wady)
- wymiany towaru na nowy
- obniżenia ceny
- odstąpienia od umowy (jeśli wada jest istotna)
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji.
Według przepisów prawa wada istniała w chwili sprzedaży przez rok. Potem to konsument musi udowodnić, że towar miał usterkę w momencie kupna.
Zwrot towaru zakupionego na firmę
Jeśli prowadzisz biznes, np. firmę jednoosobową, to twoja ochrona jako konsumenta zależy od roli w której występujesz.
Przedsiębiorca robiący zakupy nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą ma takie same prawa jak każdy inny konsument. Może np. w 14 dni zwrócić bez podania powodu towar zakupiony w sklepie internetowym.
Sytuacja nieco się zmienia się, kiedy towar kupuje jako przedsiębiorca czyli firma.
Prawo zakłada, że w relacjach firma-firma, obie strony są sobie równe. To znaczy, że przedsiębiorca podpisując umowę powinien ją bardzo dobrze przeanalizować, bo nie jest traktowany jako strona słabsza.
Jednak i przedsiębiorcy przysługuje prawo do gwarancji (jeśli sprzedający ją daje) oraz rękojmi za wady prawne i fizyczne.
Przedsiębiorca może zgłosić sprzedawcy wadę towaru w ciągu dwóch lat lub pięciu jeśli chodzi o nieruchomość. Ma prawo żądać:
- obniżenia ceny
- odstąpienia od umowy jeśli wada uniemożliwia korzystanie z rzeczy
- naprawy
- wymiany na rzecz wolną od wad
Sposób załatwienia reklamacji zależy od sprzedawcy – nie musi przystać na żądanie przedsiębiorcy. Jeśli nie odpowie na reklamację, to firmie pozostaje pociągnąć sprzedawcę do odpowiedzialności cywilnej za takie działanie.
To nie wszystko. Przedsiębiorca traci prawo do rękojmi jeśli nie zbadał przedmiotu podczas zakupów lub nie poinformował sprzedawcy niezwłocznie po późniejszym wykryciu wady.
Sprzedawca może wyłączyć rękojmię wobec firmy, a w stosunku do „zwykłego” konsumenta takie działanie jest niedopuszczalne.