zaufanie
pixabay.com

Zaufanie w biznesie – to pewnie jeden z najcenniejszych zasobów, jaki możesz mieć. Sprawdź, co radzi ekspert FBI, żeby zdobyć i utrzymać zaufanie.

Zaufanie jest fundamentem bez względu na rodzaj biznesu, który prowadzisz. W niektórych branżach to kwestia twojego „być lub nie być”.

Tak jest np. w e-commerce. Klienci robią zakupy online w sklepach budzących zaufanie. Nie wystarczy tylko przejrzysty regulamin i jasne zasady zwrotów.

Kupujący wracają do e-sklepów w których mieli dobre doświadczenia. Bardzo często pierwsza szansa na zrobienie dobrego wrażenia jest też szansą ostatnią.

Dziś jednak przyjrzyjmy się spotkaniom w „realu”.

Zaufanie w biznesie – jak je zdobyć i utrzymać

Naszym przewodnikiem po świecie zaufania będzie Robin Dreeke, autor książki „Code of Trust”, były żołnierz piechoty morskiej (amerykańscy marines) i agent specjalny FBI, a teraz konsultant biznesowy.

Dreeke opracował system budowy trwałego zaufania w biznesie i życiu prywatnym.

relacje biznesowe
pixabay.com

Zaufanie w biznesie – kod zaufania

Autor „Code of Trust” jak ognia unika manipulacji. Uważa, że wszelkie triki i sztuczki mogą zadziałać tylko na krótką metę.

Bardziej skuteczne jest budowanie relacji na trwałym fundamencie.

Były agent FBI radzi podczas relacji biznesowych oprzeć się na następujących regułach:

  • powściągnij swojego ego – postaw potrzeby, marzenia i pragnienia innych osób na pierwszy miejscu. Jeśli tak zrobisz, to nie będą mieli powodu, żeby odmówić ci współpracy
  • nie oceniaj – szanuj poglądy, idee i nastawienie innych osób. Nawet jeśli są całkowicie odmienne od twoich. Nie musisz się z nimi zgadzać! Wystarczy, że powstrzymasz się od krytyki
  • doceniaj innych – zauważ w każdym człowieku choćby ułamek przyzwoitości. Spróbuj zrozumieć innych z tej perspektywy. Nie oznacza to zgody na ich wszystkie działania – chodzi tylko o zrozumienie
  • doceniaj rozum – odrzuć wszelką manipulację (nawet drobne pochlebstwa), bądź szczery i polegaj na rozumie. Tylko poprzez uczciwość można stworzyć podstawy racjonalnego, wspólnego interesu z którego wyrasta zaufanie
  • bądź wspaniałomyślny – czy pozwolisz sobie na zaufanie osobie, która patrzy tylko na własny interes? Właśnie: egoizm odrzuca, szczodrość przyciąga

Zaufanie w biznesie – plan akcji

Te reguły są paliwem dla działań, którymi zainspirujesz zaufanie u innych osób. Robin Dreeke przygotował plan akcji z 4 krokami:

  1. wyregulujcie swoje cele – pamiętaj, co chcesz osiągnąć (ustalając cele użyj metody SMART, metody SMARTER lub zajrzyj do biznesplanu) i dostosuj swoje zamierzenia do innych osób. Inaczej mówiąc: włącz ich cele do swoich planów
  2. użyj potęgi kontekstu – Dreeke przestrzega: nigdy nie kwestionuj kontekstu w którym działa inna osoba. Dlatego musisz poznać jego dane demograficzne, potrzeby, marzenia, nadzieje. Musisz zobaczyć świat jego oczami
  3. dopracuj spotkanie – musisz zaprojektować idealne spotkanie jeśli chcesz zdobyć zaufanie. Ludzie zbyt często lekceważą ten aspekt budowy zaufania w biznesie. Czas, miejsce, akcesoria, napoje, posiłki itp. – nic nie możesz pozostawić przypadkowi
  4. połącz się – każdy kontakt ma kulminację w rozmowie dwóch osób mówiących „językiem zaufania”. Ten język zbudowany jest na filozofii szacunku, rozumu, rozwagi. Dzięki temu mogą się rozwiać obawy, jakie każdy człowiek ma na początku spotkania.

To była porcja teorii. Były agent FBI daje również wskazówki praktyczne. Np. jak rozpocząć rozmowę z nieznajomą osobą i od początku budować zaufanie.

rozmowa
pixabay.com

Rozmowa – 7 punkt na rozpoczęcie

Chcesz nawiązać kontakt z nieznajomą osobą? Od pierwszych słów użyj tego systemu:

  • ustal limit czasowy rozmowy – okażesz w ten sposób szacunek i zmniejszysz defensywność. „Przepraszam, mam tylko minutę, a chciałbym dowiedzieć się, jak …”
  • poproś o pomoc – jesteśmy biologicznie zaprogramowani, żeby pomagać innym. Wierzymy, że jeśli komuś pomagamy, to potrzebuje tego i zasłużył na wsparcie
  • zaproponuj coś – to może być drobiazg (podanie cukru, dobre słowo, ustąpienie miejsca itp.)
  • trzymaj się tematu czyli drugiej osoby – podczas rozmowy koncentruj się na potrzebach i słowach rozmówcy. To sposób, żeby być świetnym rozmówcą
  • doceniaj rozmówcę – zdobywanie przyjaciół, podkreśla Dreeke, polega nie na tym, jak będą się czuli wobec ciebie, tylko wobec siebie. Ludzie potrzebują twojego zrozumienia
  • ogranicz swoje oczekiwania – masz bardzo ograniczony wpływ na zachowanie innych osób. Nie spodziewaj się bóg wie jakich efektów. Myśl raczej o tym, co możesz zaoferować, a będziesz mile zaskoczony
  • prezentuj się umiejętnie – bądź racjonalny, mów wolno, używaj pozytywnego języka i zapomnij o wszelkich manipulacyjnych trikach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here