Metoda SMARTER gwarantuje jeszcze sprawniejsze wyznaczanie celów i przygotowanie planu ich osiągnięcia. Sprawdź nasz przewodnik po tej technice!
Nie ma nic prostszego niż marzyć o otwarciu biznesu życia, atrakcyjnym zawodzie czy uzdrowieniu budżetu domowego.
Jednak nasze życie nie zmieni się od pstryknięcia palcami. Potrzebujemy narzędzia, żeby przekuć marzenia w cele nadające się do realizacji.
Takim narzędziem jest metoda SMART i jej młodsza siostra SMARTER. Obie poprawiają organizację pracy oraz produktywność poszczególnych osób i całych zespołów.
Ułatwiają również koncentrację uwagi na sprawach, które rzeczywiście są ważne.
Metoda SMARTER – na czym polega
Metoda SMARTER, to wzbogacona – używając języka fanów motoryzacji „podrasowana” – metoda SMART.
Jakie są cechy wspólne i różnice obu podejść do wyznaczania i realizacji celów?
![planowanie](https://www.wsb.com.pl/wp-content/uploads/2020/03/smart-725843_640.jpg)
SMARTER – cele
Klasyczna metoda SMART powstała jeszcze w ubiegłym wieku. Dzięki niej menedżerowie i szeregowi pracownicy mogli precyzyjnie ustalić cele działania.
SMART to akronim od słów: Specific (konkretny), Measurable (mierzalny), Achievable (osiągalny), Relevant (istotny) oraz „based on Timeline” (określony w czasie).
Cel opracowany metodą SMART powinien być zatem:
- Konkretny – osoba/zespół realizujący cel nie ma wątpliwości, o co w nich chodzi
- Mierzalny – jego wykonanie będzie możliwe do jednoznacznego sprawdzenia, najlepiej, żeby cel był wyrażony liczbami
- Osiągalny – możliwy do realizacji
- Istotny – warty poświęcenia czasu i energii, posuwający ważne sprawy do przodu
- Określony w czasie – z terminem zakończenia
Odpowiednio zastosowana metoda SMART świetnie sprawdza się w różnych dziedzinach życia, np. przy ocenie pomysłu na biznes, założeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy otwarciu sklepu oferującego zakupy online.
Dzięki SMART można wyznaczyć cel działania i jednocześnie opracować plan, jak go osiągnąć.
Pracę nad celami można udoskonalić stosując metodę SMARTER.
Do wymienionych wyżej elementów dodaj słowa: Exciting (ekscytujący) oraz Recorded (zapisany).
Cel powinien być w tej wersji:
- Ekscytujący – to zapewni motywację osobie/zespołowi i wydobędzie z nich dodatkową energię
- Zapisany – na papierze lub w formie elektronicznej. Wiele badań wskazuje, że to prosty sposób na zwiększenia szans na realizację planów
Warto dodać, że jeśli uwzględnisz ekscytację celem, to jednocześnie unikniesz jednej z potencjalnych pułapek planowania.
Zdarza się, że cel jest opracowany zgodnie z regułami sztuki, jednak w gruncie rzeczy jest błahy – nie ma znaczenia dla rozwoju biznesu czy życia osobistego.
![smarter przykłady](https://www.wsb.com.pl/wp-content/uploads/2020/03/plan-2372176_640.jpg)
Metoda SMARTER – przykład
Załóżmy, że chcesz wejść w branżę e-commerce i otworzyć sklep internetowy z grami planszowymi. To na razie mglista idea, którą chcesz uchwycić w ramy.
Twój cel opracowany metodą SMARTER może wyglądać tak:
- S – założę sklep www handlującymi strategicznymi grami planszowymi
- M – sprzedaż uruchomię 1 września (to marketingowy pomysł na wykorzystanie rocznicy wybuchu II wojny światowej)
- A – będziesz działał na zasadzie dropshipping, znalazłeś już hurtownie, masz też upatrzonego wykonawcę strony www
- R – to twój pomysł na zarobienie pieniędzy, liczysz przynajmniej na dodatkowy dochód, a jeśli plan się powiedzie, to rzucisz pracę na etacie
- T – sklep ma być gotowy do 15 sierpnia, potem czas na marketing internetowy
- E – pomysł jest ekscytujący, od dawna marzyłeś o zarabianiu na swojej pasji do gier planszowych
- R – zrobisz tabelkę w której zapiszesz terminy kolejnych kroków, zaczniesz od analizy SWOT i biznesplanu
Naturalnie, to tylko bardzo prosty przykład, żebyś zorientował się, jak w praktyce wygląda procesu ustalanie celu przy pomocy metody SMARTER.