Zarządzanie zespołami
pixabay.com

Od tego jak w twoim wydaniu wygląda zarządzanie zespołami ludzkimi, zależy nie tylko atmosfera w pracy. Pracownicy mogą być bardziej produktywni, wydajni i kreatywni.

Badacze oceniają, że istnieje pięć główny kategorii kultur organizacyjnych. Przedstawił je Charles Duhigg, autor „Mądrzej, szybciej, lepiej”.

Wśród tych kategorii znajdujemy:

  • gwiazdorską (zatrudniani są pracownicy z najlepszymi wynikami na studiach, branżowe gwiazdy, dostają dużą autonomię i solidne bonusy, np. luksusowe stołówki i obfite dodatki do wynagrodzenia)
  • inżynierską (najbardziej liczą się inżynierowie rozwiązujący konkretne problemy techniczne, a nie gwiazdy, model dość często spotykany w start-upach z Doliny Krzemowej)
  • biurokratyczną (z licznymi kierownikami i innymi menedżerami średniego szczebla produkującymi olbrzymie ilości dokumentów np. schematów organizacyjnych i opisów stanowisk)
  • autorytarną (podobną do biurokratycznej, tyle, że w takiej firmie wyrażana jest wizja jednej osoby – prezesa/założyciela)
  • opartą na zaangażowaniu (dla wielu osób to pierwsza i ostatnia praca w życiu, firmy stawiają na powolny i stały wzrost, pracownicy czują się szanowani i bezpieczni)

Który model kierowania firmą i zarządzanie zespołami ludzkimi okazał się najbardziej wydajny?

Wpływy i bogactwo zapewniają firmy „gwiazdorskie”. Jednak często trapione są przez wewnętrzne konflikty i rywalizację.

To firmy oparte na współpracy wytrzymują najdłużej na rynku. Mają najlepszą rentowność, oszczędności, dobrze dobraną kadrę kierowniczą (bez przerostu menedżerów średniego szczebla), a pracownicy wspólnie działają dla dobra firmy.

Zarządzanie kapitałem ludzkim
pixabay.com

Zarządzanie zespołami ludzkimi – najlepszy sposób

Jakie są cechy firm zarządzanych w oparciu o zaangażowanie?

O efektywności zespołu nie decydują w takim stopniu indywidualne talenty jego członków, jak twój sposób zarządzania tym potencjałem – zauważa Duhigg, autor „Mądrzej, szybciej, lepiej”.

Co sprzyja dobrej pracy zespołu? Zadbaj o to, żeby każdy pracownik:

  • wiedział, że może zabrać głos
  • mógł mówić tak długo jak inni
  • czuć, że pozostali członkowie zespołu okazują wrażliwość i z rozumienie dla emocji innych

Duhigg zaleca, żeby każdy lider przemyślał, jakie sygnały wysyła członkom swojego zespołu.

Czy potrafisz równo rozdzielać czas na zabieranie głosu, czy też pozwalasz najwięcej mówić tym, którzy robią to najgłośniej i mają skłonność do dominacji? – zwraca uwagę autor „Mądrzej, szybciej, lepiej”

Na tym nie koniec pytań.

Czy jako szef pokazujesz, że rzeczywiście z uwagą słuchasz uwag pracowników, np. upewniasz się czy rozumiesz sedno problemu? Okazujesz zainteresowanie widząc zdenerwowanie lub smutek podległych tobie osób?

Duhigg radzi robić to publicznie, żeby inni mieli śmiałość pójść w twoje ślady.

Zarządzanie zespołami ludzkimi i kapitałem ludzkim

Badania pokazują, że pracownicy są bardziej produktywni i kreatywni, kiedy mają pewną autonomię.

To również warunek lepszej motywacji do pracy. Jesteśmy chętni do działania wiedząc, że mamy pole manewru, podejmujemy samodzielne decyzje i możemy decydować o tym, co robimy. Ta autonomia zależy oczywiście od rodzaju działalności firmy.

Przesunięcie prawa decyzyjności na osoby znajdujące się najbliżej problemu skutkuje wykorzystaniem wiedzy i potencjału indywidualnych pracowników oraz odblokowaniem innowacyjności – podkreśla Charles Duhigg.

Jednak szef firmy musi pokazać pracownikom, że ich pomysły będą wysłuchane, rzeczowo ocenione, a ewentualne błędy nie zostaną wykorzystane przeciwko nim.

zarządzanie firmą
pixabay.com

Stymulowanie innowacyjności

Jako szef szukaj tzw. brokerów innowacji. Duhigg wskazuje, że taka osoba:

  • analizuje zebrane doświadczenia, obserwuje myśli i uczucia
  • nie lekceważy swoich emocji, bo one stanowią źródło wielu informacji

„Pamiętajmy, że obezwładniający stres w procesie kreatywnego myślenia nie musi oznaczać klęski. Przeciwnie: desperacja może pchnąć nas ku kreatywności i pozwolić dostrzec przydatność starych rozwiązań w aktualnych sytuacjach” – zauważa autor książki.

Duhigg daje też wskazówki, jak przyswajać i wykorzystywać informacje:

  • rób własne dopiski do tego, czego się właśnie dowiedziałeś czy nauczyłeś
  • testuj w praktyce odkrywcze pomysły
  • opowiedz znajomym o nowej koncepcji, przekonasz się czy wszystko dobrze zrozumiałeś

Działając warto na bieżąco obserwować, jakie są efekty naszych akcji. Uczyć się na nich i wykorzystywać wiedzę przy podejmowaniu decyzji

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here