Jakie są cechy lidera cenionego przez pracowników i szefa firmy? Sprawdź czego oczekują w jednej z największych, najbardziej wpływowych i najbogatszych firm na świecie.
Google, to jedna z najbardziej potężnych korporacji na świecie. Jej szefowie napewno wiedzą bardzo, bardzo dużo, o tym, kto nadaje się do kierowania pracownikami, a kto powinien jeszcze dużo się nauczyć.
Dlatego warto przyjrzeć się jak w Google dobierają i oceniają liderów. Być może wykorzystasz tą wiedzę w swoim biznesie, nawet jeśli nie jesteś Stevem Jobsem i prowadzisz tylko niedużą działalność gospodarczą.
Co ciekawe, w Google wystarczy kilka prostych pytań, żeby przekonać się, czy kandydat ma cechy lidera zespołu.
Spis Treści
Cechy lidera grupy – o to pytają w Google
Za kulisy pracy informatycznego giganta z Mountain View zajrzał Jeff Haden redaktor naczelny portalu Inc.com. Oto jego spostrzeżenia.
Wielkie firmy budowane są przez wielkich liderów. Dlatego umiejętność identyfikowania i przyciągania utalentowanych ludzi jest prawie tak samo ważna jak umiejętność rozwijania utalentowanych ludzi – zauważa Haden.
Łatwo się domyślić, że Google dużo sił i środków poświęciło, żeby przeanalizować, kto ma cechy dobrego lidera zespołu. Od tego przecież w dużym stopniu zależy produktywność pracy.
Po wielu eksperymentach, kalifornijska firmach wymyśliła dość prosty zestaw pytań. Na każde udziela się odpowiedzi od 1 („zdecydowanie się zgadzam”) do 5 („zdecydowanie się nie zgadzam”).
Jesteście ciekawi tych pytań? Oto one!

Cechy lidera zespołu – 13 pytań
Uczestnik testu odpowiada na kolejne pytania:
- Mój menedżer przekazuje mi przydatne informacje zwrotne, które pomagają mi poprawić wydajność
- Mój menedżer nie angażuje się w mikrozarządzanie (szczegóły, którymi należy się zająć na innych poziomach)
- Kierownik okazuje mi szacunek jako osobie
- Działania mojego menedżera pokazują, że ceni sobie perspektywę, którą wnoszę do zespołu, nawet jeśli różni się on od jego/jej perspektywy
- Mój kierownik utrzymuje zespół skoncentrowany na naszych priorytetowych zadaniach
- Regularnie dzieli się odpowiednimi informacjami od swojego menedżera i przełożonych wyższego szczebla
- Mój kierownik przeprowadził ze mną znaczącą dyskusję na temat rozwoju kariery zawodowej w ciągu ostatnich sześciu miesięcy
- Mój kierownik przekazuje jasne cele dla naszego zespołu
- Ma wiedzę techniczną (np. na temat kodowania w dziale technicznym, sprzedaży w dziale globalnego biznesu czy rachunkowości w finansach), która jest potrzebna do skutecznego zarządzania mną
- Poleciłbym mojego menedżera innym pracownikom Google
- Jestem zadowolony z ogólnej wydajności mojego menedżera jako menedżera
- Co poleciłbyś swojemu menedżerowi, żeby nadal robił?
- Co chciałbyś zmienić u swojego menedżera?
Tak wygląda zgrabny zestaw 13 pytań potrafi odsiać dobrych przywódców różnego szczebla od tych marnych.

Cechy lidera i menedżera
Dobry lider działa zgodnie z procedurami i dobrymi praktykami, wyznacza ramy dla podwładnych i daje im dużą autonomię w codziennej pracy. To niezwykle ważne – poczucie, że masz wpływ na to, co robisz w pracy, daje potężną motywację i satysfakcję.
A jakie są negatywne cechy lidera?
Wystarczy, że jego podwładni na wszystkie pytania odpowiedzą wybierając oceny od 4 do 5. Dlatego jeśli chcesz być dobrym liderem, najprostsza rada wygląda tak: sprawdź jakie są cechy złego przywódcy i ich unikaj.