Coraz więcej ludzie robi zakupy online i przybywa też sklepów internetowych. Jak sprawić, żeby klienci wybrali twoją witrynę, a nie konkurencji? Oto praktyczne wskazówki.
Ponad 60 procent internautów w Polsce przynajmniej raz w życiu kupiła coś online. Co roku przybywa osób, które robię zakupy w sklepach www. Branża e-commerce w Polsce przeżywa gwałtowny rozkwit.
Przedsiębiorcy widzą, gdzie ich potencjalni klienci zostawiają pieniądze. Dlatego handel i usługi wędrują do internetu.
Przybywa najróżniejszych sklepów online i platform sprzedażowych. Coraz więcej małych firm jednoosobowych i dużych spółek z o.o. ma swoje witryny.
Konkurencja nigdy wcześniej nie była tak ostra, a klienci (przede wszystkim najmłodsi) wymagający.
Czym zatem przyciągnąć klientów? Co zrobić, żeby wybrali produkt z twojego sklepu, a nie kupili go u konkurencji?
Sprawny marketing internetowy – tak, to podstawa. Na ciekawych treściach, dobrym pozycjonowaniu strony czy kampaniach AdWords jednak nie koniec.

Spis Treści
Zakupy online – co zrobić, żeby ludzie wybrali twój sklep
Internauci cenią sobie przede wszystkim fakt, że sklepy www są otwarte całą dobę. To najważniejszy plus.
Badania Gemiusa pokazują również inne zalety zakupów online: większy wybór produktów niż w sklepach tradycyjnych, niższe ceny oraz wygodę – nie trzeba wychodzić z domu, żeby kupić buty lub książkę.
To generalne powody dlaczego ludzie lubią zakupy online. Sprawdźmy, co przyciąga ich do konkretnych sklepów.
Odpowiedź przynosi raport Gemiusa przygotowany dla e-Commerce Polska.
Zakupy online – co kieruje klientami
Jeśli klient ma do wyboru 20 sklepów, to zrobi zakupy tam gdzie są:
- atrakcyjne ceny produktów (45 proc. badanych tak mówi)
- niskie koszty dostawy (37 proc.)
- pozytywne wcześniejsze doświadczenia (31 proc.)
Autorzy raportu wskazują, że czynników przy wyborcze sklepu jest wiele, jednak te trzy są wspólne dla większości badanych – niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia.
Kolejne czynniki to m.in. krótki czas oczekiwania na dostawę, atrakcyjne promocje oraz łatwy sposób składania zamówienia.
Zakupy internetowe – wiarygodność sklepu na wagę złota
E-sklep musi być również wiarygodny (sprawdź jak powinna wyglądać strona startowa firmy).
Na wiarygodność przy pierwszej wizycie wpływają przede wszystkim:
- opinie o danych sklepie (uważa tak 47 proc. badanych)
- możliwość płatności przy odbiorze (34 proc.)
- czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach (30 proc.)
Jak widać opinia o sklepie jest bardzo ważna. Kobiety szukają ich częściej niż mężczyźni na różnych stronach i portalach. Panowie chętniej polegają na opiniach spoza internetu oraz na porównywarkach cen.
Dla starszych internautów – powyżej 50 roku życia – podczas zakupów w internecie liczy się łatwy sposób składania zamówień.
Osoby w wieku 15-24 lat opierają się częściej na rekomendacji przyjaciół, znajomych, rodziny oraz opiniach z portali społecznościowych czy serwisów internetowych.
Młode osoby doceniają też atrakcyjny wygląd witryny – ładną i czytelną prezentacje produktów oraz dobrej jakości zdjęcia. Dla nich ważny jest również adres biura poza Polską.
Osoby z wyższym wykształceniem zwracają większą uwaga, piszą eksperci Gemiusa, na kwestie formalne i merytoryczne, np. jasną informację dotyczącą zwrotu towaru.

Zakupy internetowe – pierwsza transakcja
Ankieterzy Gemiusa zapytali: co skłoni cię, do pierwszego zakupu produktu/usługi na danej witrynie?
Badani „zaryzykują” pierwszą transakcję jeśli:
- istnieje fizyczny punkt odbioru (kiosk, stoisko, tradycyjna siedziba)
- jest dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny (prawo daje 14 dni na zwrot towaru kupionego przez internet)
- atrakcyjny sposób prezentacji produktu
- opinie spoza sieci (np. artykuły w prasie)
Mniej istotny okazuje się atrakcyjny wygląd strony, miła obsługa przez call center czy ciekawy fanpage/blog.
Cena jest przy pierwszym wyborze najważniejsza – mężczyźni zwracają na nią bardziej uwagę niż kobiety. Więcej pań niż panów patrzy na koszty dostawy (drugi z najważniejszych czynników).
Warto pamiętać, że dla twoich klientów online atrakcyjna cena dostawy oznacza najczęściej darmową przesyłkę.