zakupy internetowe
pixabay.com

Zakupy w internecie – większość internautów z nich korzysta. Jednak wielu z nich narzeka na problemy, a niemal połowa wciąż ich unika. Sprawdź, co odstrasza potencjalnych klientów.

Rynek e-commerce w Polsce ma się dobrze, jak nigdy dotąd. Co roku przybywa internautów, którzy przynajmniej raz kupili produkt lub usługę online.

Z raportu Gemiusa dla E-Commerce Polska wynika, że w 2019 roku w sieci kupowało 6 na 10 badanych internautów.

Większość z e-klientów jest zadowolona, choć aż 76 proc. miało kłopoty przy okazji transakcji. Nadal z zakupów internetowych nie korzysta bardzo duża grupa użytkowników sieci.

Oto dlaczego tak się dzieje.

zakupy online
pixabay.com

Zakupy w internecie – dlaczego ludzie ich nie robią?

Według badań Gemiusa internauci cenią sobie przede wszystkim dostępność towaru przez całą dobę. Po prostu mogą zrobić zakupy o dowolnej porze.

Zwolenników e-zakupów przybyło po wprowadzeniu niedziel wolnych od handlu.

Atutem e-commerce jest również wygoda – nie trzeba wychodzić do sklepu – oraz atrakcyjne ceny. Wiele osób uważa, że w sieci kupi taniej.

Liczy się również większy wybór niż w tradycyjnych sklepach.

Zakupy w internecie – czego unikać, żeby zadowolić klientów

Jakie są zatem problemy z zakupami online?

Osoby ankietowane przez Gemiusa wskazywały na:

  • długi czas oczekiwania na dostawę (34 Proc.)
  • wysokie koszty (33 proc.) – to irytuje przede wszystkim mężczyzn
  • natrętne reklamy – przede wszystkim powracające reklamy przedmiotów, które już zostały kupione lub obejrzane

Praktyczna wskazówka: jeśli chcesz mieć zadowolonych klientów, to błyskawicznie wyślij im zakupiony produkt oraz dbaj, żeby koszt wysyłki był możliwie niski. Dla wielu osób oznacza to gratisowe dostarczenie…

Większość osób używa do zakupów laptopów lub komputerów, choć młodsi klienci (w wieku 15-24 lat) chętnie sięgają po smartfony.

Tymczasem z zakupami przy użyciu telefonów wciąż jest problem. Użytkownicy cierpią z powodu:

  • niewygodnych formularzy
  • nieresponsywności (strony nie są dopasowane do rozmiarów wyświetlacza)

Jednak na tym nie koniec.

e-commerce w polsce
pixabay.com

3 powody dlaczego wielu internautów unika zakupów online.

W internetowych sklepach nie kupuje prawie 40 proc. badanych osób.

To przede wszystkim ludzie powyżej 35 roku życia, z wykształceniem średnim lub niższym, z miast do 200 tys. mieszkańców oraz oceniający swoją sytuacje materialną jako „średnią”.

Dlaczego nie kuszą ich oferty sklepów www?

  1. Wolą obejrzeć produkt przez zakupem (37 proc.)
  2. Są przyzwyczajeni do tradycyjnych sklepów
  3. Obawiają się problemów z ewentualną reklamacją (przede wszystkim starsze osoby)

W raporcie Gemiusa można też znaleźć receptę czyli sposób na zachęcie sceptyków do e-zakupów.

Masz firmę jednoosobową i prowadzisz sprzedaż towarów czy usług przez internet? Masz pomysł na biznes w sieci? A może testujesz działalność nierejestrowaną (sprawdź przy okazji prawa konsumenta w internecie)?

Oto, jak możesz przekonać potencjalnych klientów:

  1. Zaoferuj niższe koszty dostawy. Uwaga! Prawie połowa osób uznaje dostawę za tanią jeśli jest … darmowa!
  2. Proponuj niższe ceny produktów
  3. Oferuj płatności szybkimi przelewami – taką formę preferuje większość e-konsumentów
  4. Zagwarantuj szybszą dostawę zakupionych towarów
  5. Coraz więcej osób będzie kupowało online przy użyciu smartfonów – dopracuj swoją witrynę, żeby idealnie wyświetlała się na małych ekranach

Te wszystkie elementy możesz też wykorzystać w marketingu swojego sklepu.

Najmłodsi konsumenci – 15 – 24 lata – mają  największe wymagania jeśli chodzi o komfort zakupów w internecie. Jeśli celujesz w tą grupę, to zapewnij im najlepsze możliwe doświadczenia – zakupy muszą być łatwe i wygodne.

Starsi klienci sklepów www (po 50 roku życia) najrzadziej zgłaszają problemy związane z zakupami w sieci.

Warto też pamiętać, że potencjalni klienci zastanawiają się najczęściej nad kupnem online sprzętu RTV/AGD, odzieży, obuwia, kosmetyków i książek/płyt/filmów. To podpowiedź dla osób rozważających otwarcie sklepu www.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here