metoda smart przykład
pixabay.com

Metoda SMART jest skutecznym i prostym narzędziem do wyznaczania i osiągania celów. Możesz jej użyć w życiu osobistym i do prowadzenia firmy. Oto najważniejsze reguły.

Trudno w to uwierzyć, ale metoda SMART ma już 40 lat! Jeszcze ciekawsze jest to, że choć czas płynie i wszystko się zmienia, to ona nie straciła swojego uroku.

Metodę SMART wprowadził w latach 80-tych ubiegłego wieku General Electric, amerykański gigant przemysłowy. Wkrótce wiele firm na całym świecie chciało działać zgodnie z regułami SMART.

Metoda jest skuteczna i prosta w zastosowaniu. Oto podstawowe informacje, które powinieneś mieć, żeby zacząć jej używać w pracy na etacie, prowadzeniu firmy jednoosobowej czy większego biznesu.

organizacja pracy
pixabay.com

Metoda SMART – na czym polega i jak jej używać

Sekrety metody SMART odkrywa przed nami Charles Duhigg w książce „Mądrzej, szybciej, lepiej” (warto przeczytać tą książkę!).

SMART ułatwia organizację pracy i ułatwia zwiększenie produktywności pracy. Oto jej fundamenty.

Metoda SMART – cele na wyciągnięcie ręki

General Electric zobowiązał wszystkich menedżerów i liderów do przygotowania cokwartalnych celów przy użyciu metody SMART.

Cele miały być:

  • Specific – konkretne
  • Measurable – mierzalne
  • Achievable – osiągalne/akceptowalne
  • Realistic – realne
  • based on a Timeline – terminowe/określone w czasie

Naturalnie, łatwiej powiedzieć niż zrobić. Jednak korporacja (jak to korporacja) była bezlitosna. Menedżerowie musieli rozpisywać swoje cele do skutku – aż wszystko pasowało do metody SMART.

„Rozpisane w ten sposób cele napewno znajdowały się w zasięgu możliwości, a ich opis stawał się automatycznie całkiem przyzwoitym planem działania” – komentuje Charles Duhigg.

Autor „Mądrzej, szybciej, lepiej” przywołuje opinię podsumowanie badań nad skutecznością podejścia SMART.

Około czterystu badań laboratoryjnych i terenowych potwierdziło, że niektóre duże cele prowadzą do większego wzrostu efektywności niż łatwe, źle sprecyzowane lub w abstrakcyjne cele (np. zachęta „daj z siebie wszystko”).

Szczególne efekty dają cele rozpisane metodą SMART, ponieważ odblokowują w ludziach potencjał, o który mogą się nawet nie podejrzewać – zauważa Duhigg.

Jeśli używasz metody SMART, to przekuwasz marzenie w cele i wyobrażasz sobie, jak je osiągnąć. Masz plan, który trzyma się ziemi.

Jeśli cel jest zbyt trudny, to dzięki podejściu SMART będziesz mógł do zmodyfikować – podzielić na mniejsze, łatwiejsze od osiągnięcia etapy. Sukces w ich realizacji da motywację do działania, a fiasko zapewni informację zwrotną, co należy zmienić/poprawić.

Pracując nada planem realizacji SMART celu pamiętaj o potencjalnej pułapce. Możesz skoncentrować się na celach osiągalnych choć nieważnych i mało ambitnych.

To podobna pułapka do tej czyhającej na miłośników list „to do” wypełnionych banalnymi czynnościami, których wykreślanie sprawia przyjemność (krótkotrwałą, bo dalszych efektów brak). Psycholodzy nazywają to potrzebą domknięcia poznawczego.

Dlatego warto rzucać odważne – czasem nawet z pozoru szalone – pomysły, a potem użyć metody SMART, żeby rozbić je na mniejsze, możliwe do realizacji cele.

metoda smart przykład
pixabay.com

Metoda SMART – przykład

Jak w praktyce wygląda wykorzystanie metody SMART? Oto bardzo prosty przykład.

Załóżmy, że działasz w branży e-commerce i prowadzisz sklep online z koszulkami. Naturalny cel to zwiększyć sprzedaż i zarobić pieniądze (więcej niż w poprzednim miesiącu).

Cel SMART mógłby wyglądać tak:

  • S – sprzedam więcej koszulek niż w poprzednim miesiącu
  • M – sprzedam przynajmniej 100 koszulek
  • A – to akceptowalny cel, trzeba sprzedać średnio 3-4 koszulki dziennie, to zapewni dochód większy o 20 procent
  • R – cel jest realny, bo w przeszłości zdarzały się miesiące z taką sprzedażą, mam nowy pomysł na marketing internetowy, przeszkoliłem się w marketingu treści, współpracuję z nowym grafikiem
  • T – mam na to czas do końca przyszłego miesiąca

Prosty przykład, ale dający pojęcie o tym jak wygląda planowanie i osiąganie celów przy użyciu metody SMART.

I na koniec – pamiętaj, że lista zadań to już przeżytek.

Zamiast wypełniać listę „to do” przygotuj listę „must do”. Różnica? Na drugiej znajdą się tylko najważniejsze sprawy do załatwienia, które przybliżą cię do wymarzonego celu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here