Zakupy przez internet zwrot
pixabay.com

Zakupy przez internet – odstąpienie od umowy jest podstawowym prawem klienta. Jak się odbywa rezygnacja z transakcji i jakie są wyjątki.

Handel i usługi przenoszą się do internetu. Niemal każda firma ma w sieci swoją stronę – przynajmniej wizytówkę. Coraz więcej sklepów działa w formie tradycyjnej i online.

Klienci z roku na rok śmielej wybierają zakupy w sieci. Kusi ich dostęp do produktów przez całą dobę, duży wybór, niższe ceny oraz wygoda.

Wygoda dotyczy też praw konsumentów w internecie, które są większe niż osób kupujących w sklepach stacjonarnych.

Nawet jeśli nie prowadzisz biznesu na dużą skalę, tylko np. firmę na próbę (działalność nierejestrowana), to musisz przestrzegać praw konsumentów.

W praktyce przedsiębiorca działający online najczęściej spotka się z wnioskiem o odstąpienie od umowy.

zakupy internetowe
pixabay.com

Zakupy przez internet – odstąpienie od umowy. O tym pamiętaj!

W stacjonarnym sklepie przyjęcie zwrotu zakupionego towaru (bez wad!) zależy od twojej dobrej woli.

Możesz przyjąć produkt, bo klient się rozmyślił, ale nie musisz. To będzie wynikało z polityki sprzedażowej (i marketingowej).

Inaczej sprawa ma się z zakupami online lub innymi wykonanymi na odległość (na targach czy pokazach). Wtedy klient może ci zwrócić towar bez podania powodu.

Twoim obowiązkiem jest przyjęcie zwrotu. Co do zasady, bo są też wyjątki.

Zakupy przez internet – odstąpienie od umowy. Obowiązki i prawa

Zakupy przez internet i zwroty rządzą się swoimi prawami.

Konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy. Co musi zrobić?

  • powiadomić cię o rozwiązaniu umowy
  • odesłać zakupiony przedmiot na własny koszt (ma na to dwa tygodnie). Sklep ponosi koszt jeśli nie powiadomił kupującego o takim obowiązku lub zgodził się sam zapłacić
  • płaci również za przygotowanie produktu do wysyłki czyli np. jego zapakowanie

Jeśli sprzedawca nie powiadomił klienta o prawie do odstąpienia od umowy, to konsument ma cały rok na zwrot zakupów.

Jakie są twoje obowiązki?

  • musisz niezwłocznie zwrócić klientowi wszystkie koszty (masz na to maksymalnie 14 dni)
  • jeśli chodzi o koszty wysyłki, to zwracasz wartość najtańszej przesyłki jaką masz w cenniku
  • czasem będziesz musiał odebrać towar od klienta. Tak będzie, kiedy do sprzedaży doszło poza lokalem firmy, towar dostarczono do miejsca zamieszkania kupującego, a charakter towaru nie pozwala odesłać go do przedsiębiorcy za pomocą poczty, bo np. jest zbyt duży
zakupy online
pixabay.com

Jakiego zwrotu nie musisz przyjąć?

Nie każdy produkt klient może odesłać. Jakie są wyjątki?

Nie musisz zgodzić się na zwrot m.in. produktów, które łatwo się psują, ich cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, na które sprzedający nie ma wpływu, sprzedałeś rzecz wyprodukowaną według specyfikacji konsumenta, towar był dostarczony w zapieczętowanym opakowaniu, niemożliwy do zwrócenia po jego otwarciu ( ze względu na ochronę zdrowia/higienę).

Nie musisz również przyjąć nagrań lub programów/gier komputerowych jeżeli opakowanie zostało otwarte.

Klienci mają prawo do złożenia reklamacji – nie ma znaczenie czy produkt kupili online czy w „realu”. Robi to na zasadzie rękojmi (gwarantowanej przez prawo) lub gwarancji (dobrowolnej).

Rozpatrzenie reklamacji jest obowiązkiem sprzedawcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here