problem z przełożonym
pixabay.com

Twoim największym problemem w pracy jest „zły szef”? Nie wszystko jest stracone! Oto przewodnik po tym, co możesz zrobić, żeby współpraca z nim była lepsza.

Pewnie każdy miał do czynienia z przełożonym, który był mało kompetentny, miał problemy z komunikacją czy zasłużył po prostu na miano wrednego.

Nieprzyjemne rozmowy, przełożone spotkania, brak precyzyjnych wskazówek czego oczekuje, zwlekanie z odpowiedzią na e-maile. Listę grzechów „złego szefa” (kierownika, dyrektora, menedżera lub prezesa) można ciągnąć w nieskończoność. Nuda w pracy ci nie grozi…

Co na to poradzić?

Raczej nie czekasz na radę w stylu: „przecież zawsze możesz zmienić pracę”. Mamy natomiast dla ciebie sensowne wskazówki z artykułu Alison Green z serwisu slate.com.

zły przełożony
pixabay.com

 

Zły szef – instrukcja obsługi

Założenie jest takie: nie masz wpływu na zachowanie szefa, możesz natomiast zdecydować, co sam będziesz robił.

Kiedy szef nawali, to zawsze najłatwiej wieszać na nim psy.

Przeklinać w myślach (lub na głos, jeśli masz dość odwagi lub jesteś zdesperowany). Obgadywać z innymi współpracownikami. Pogrążać się we frustracji.

Jednak taka droga daleko nas nie zaprowadzi. Ostatecznie, to on jest przełożonym, a ty pracownikiem. Złe relacje i nieporozumienia prędzej zemszczą się na tobie.

Problem z przełożonym – co zrobić?

Możesz postarać się, żeby wszystko z twojej strony przebiegało gładko.

Zamiast wściekać się na jakiś aspekt szefa, o wiele bardziej produktywne jest zrozumienie, że jego styl pracy może się nie zmienić radykalnie. Lepiej znaleźć w tym kontekście sposób na efektywną pracę. Innymi słowy, musisz nauczyć się zarządzać sytuacją – stwierdza Alison green.

Jednak Green nie myśli o manipulowaniu szefami. Wskazuje inną drogę.

Chodzi o współpracę z przełożonym dla dobra przedsiębiorstwa i własnej korzyści – mniejszego stresu.

I jak mówi Alison Green będzie dzięki temu bardziej szczęśliwy.

Oto wskazówki, jak wykorzystać, to nad czym masz kontrolę i poradzić sobie ze „złym szefem”.

Rozmawiaj regularnie o priorytetach. Prawdopodobnie twój przełożony ma jasną wizję, tego co powinieneś robić i osiągnąć. Tymczasem dla ciebie może to być niejasne.

Dlatego warto rozmawiać o tym jakie są twoje cele. Takie spotkania warto odbyć przynajmniej kilka razy na rok. Naturalnie szef sam powinien rozmawiać z tobą na ten temat, ale różnie bywa…

Jasno wyznaczone cele (pamiętasz o metodzie SMARTER) pomogą ci poprawić produktywność pracy.

Ustanów system komunikacji z szefem i weź na siebie odpowiedzialność za jego komunikację.

Upewnij się, że masz łączność z przełożonym. To znaczy, że docierasz do niego za pomocą e-maila, telefonu czy osobiście.

Dopilnuj, żeby docierały do niego twoje pytania i wracały odpowiedzi. Jeśli nie odpowiada, to próbuj ponownie. Nie bierz jego reakcji do siebie (gruba skóra przydaje się). Autorka wspomina, jak rozmawiała z przełożonym podczas jego wizyty u fryzjera. Zależało jej po prostu na spotkaniu.

Alison Green radzi, żeby poświęcić, jak najwięcej czas na rozmowę z szefem – przede wszystkim na początku relacji.

Oczywiście trzeba rozpoznać styl komunikacji kierownika i dopasować się do niego.

rozmowa z przełożonym
pixabay.com

Zły szef? Zaprzyjaźnij się z nim!

Ułatw swojemu szefowi odpowiedź.

Przełożeni, to ludzie zapracowani od których każdy coś chce. Jak zrobić, żeby odpowiedzieli na twojego e-maila?

Alison Green wysyła krótkie i rzeczowe mejle. Ma też pewność, że szef odpowie jej jednym zdaniem, lub tylko „tak”/”nie”.

Jak to zrobić?

Pytając „Co mam zrobić z X?” wrzucasz problem szefowie. Ułatwisz życie wszystkim, argumentuje Green, pisząc: „Oto umowa z X. Myślałem o A, B i C. Proponuję, żebyśmy zrobili C, ponieważ… Czy to brzmi dla ciebie OK?”

Proś o informacje zwrotne.

Wielu z nas ma problem z poproszeniem szefa o informację zwrotną. Sprawdzenie, jak ocenia naszą pracę, co można było zrobić lepiej, co poszło słabiej.

Lepiej samemu wcześniej zabiegać o informację zwrotną, niż dowiedzieć się po zakończeniu projektu, że szef nie jest zadowolony.

„Idealny szef byłby w stanie udzielać opinii na własną rękę, jednak w rzeczywistości może być zajęty czymś innym. Ułatw mu sprawę i zdobądź to, czego potrzebujesz samemu podnosząc temat. Po prostu zapytaj: „Czy możemy omówić, jak poszło?” – stwierdza Alison Green.

Pamiętaj, że twój „zły szef” też jest człowiekiem.

Przełożony jest człowiekiem z krwi i kości. Ma złe i lepsze dni. Czasem wypadki z życia osobistego mają na niego przemożny wpływ w pracy. Podobnie, jak każdy z nas.

Sam bądź w porządku.  

To jedna z najlepszych wskazówek: wypełniaj należycie swoje obowiązki. Dotrzymuj słowa, realizuj polecenia, bądź terminowy. Jeśli mówisz, że coś zrobisz do końca miesiąca, to zrób to (a nie mów, że zrobisz).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here