style komunikacji interpersonalnej
unsplash.com

Prowadzisz biznes lub pracujesz na etacie? W każdym wypadku właściwa komunikacja jest kluczowa. Dlatego poznaj style komunikacji preferowane przez różne osoby.

Każdy z nas ma inny styl komunikacji. Jednak badaczom udało się wyróżnić 4 główne typy komunikatorów.

Jeśli odkryjesz, jaki styl preferuje twój rozmówca – prezes, kierownik, współpracownik – i dopasujesz się do niego, to twoje szanse na sukces szybują. Jak to zrobić?

Szczegóły znaleźliśmy w książce „The Code of Trust” Robina Dreeke’a , byłego żołnierza marines i agenta FBI, a teraz konsultanta biznesowego.

4 style komunikacji
pixabay.com

Style komunikacji interpersonalnej – jak dotrzeć do każdego

Dreeke uczy komunikacji w której manipulację zastępuje się chęcią budowy trwałego zaufania. 

Według byłego agenta specjalnego FBI, zaufanie w biznesie, jest na wagę złota.

Dzięki temu, że stawiasz potrzeby innej osoby na pierwszym miejscu i uzgadniasz z nim wspólne cele, osiągniesz więcej.

Komunikacja jest naturalnym fundamentem na którym stoi zaufanie. Dreeke radzi mówić do ludzi w sposób, który im najbardziej odpowiada.

Są cztery podstawowe typy komunikatorów – wynikają one z cech charakteru (bycia bezpośrednim/niebezpośrednim oraz zorientowanym na zadanie/ludzi).

Style komunikacji: bezpośredni i niebezpośredni oraz orientacja na zadanie lub ludzi

Każdy z nas ciąży ku któremuś z głównych stylów. Dlatego jesteś raczej:

  • Komunikatorem bezpośrednim – mówisz w sposób otwarty, myślisz na głos, nie lubisz, żeby łapać cię za słowo; lubisz wymianę zdań. To twoim zdaniem prowadzi do otwartej i szczerej komunikacji
  • Komunikatorem niebezpośrednim – ostrożnie dobierasz słowa, myślisz zanim coś powiesz, jesteś zazwyczaj racjonalny i lubisz, żeby brać na poważnie, to co mówisz

To łączy się z klasycznym podziałem na ludzi zorientowanych na:

  • zadania – często energicznych, koncentrujących się bardziej na pracy niż ludziach, którzy ją wykonują. Potrafią być niecierpliwi, są często – jak pisze Dreeke – zabawni i potrafią szybko się wypalić
  • inne osoby – to ludzie bardziej spokojni i ostrożni, mający wiele cierpliwości i wytrzymałości, koncentrujący się raczej na tym jak wykonać pracę niż na samym zadaniu

Jeśli połączymy style komunikacji i osobowości, to otrzymamy 4 główne typy komunikatorów

komunikacja interpersonalna
pixabay.com

4 style komunikacji i rozmówców

  1. Bezpośredni, zorientowany na zadanie

Lubi mówić treściwie, trzymać się tematu, skupiać na budżecie i harmonogramie oraz ograniczać żarty do niezbędnego minimum.

2. Bezpośredni, nastawiony na ludzi

Jest logiczny i prostolinijny, ale lubi wzmacniać główne tezy opowieściami.

Działa intuicyjnie i możesz być przy nim emocjonalny, ale stracisz zaufanie jeśli zrezygnujesz z krytycznego myślenia i twoje odwołania do emocji nie ma sensu – podkreśla Dreeke

3. Niebezpośredni, zorientowany na zadania

Rozmawiaj z nim jasno i racjonalnie, a utrzymasz jego uwagę. Stracisz ją jeśli zagłębisz się w emocje i spekulacje

4. Niebezpośredni, zorientowany na ludzi

Takie osoby, będą tolerowały nieco chaosu w komunikacji, ale nie znaczy, to, że go lubią. Nie próbuj wykorzystać empatii takich rozmówców, żeby zmienić temat

Autor „The Code of Trust” radzi traktować ludzi zgodnie z „platynową regułą” ukutą przez Tony’ego Alessandra.

„Platynowa reguła” – odwołanie dla klasycznej „złotej reguły” nie jest oczywiście przypadkowe  – radzi, żeby traktować inne osoby, tak, jak chcą być traktowane. Nawet jeśli nie jest to styl, który ty lubisz.

Ta zasada może się przydać, kiedy jesteś na rozmowie o pracę, negocjujesz z inwestorem czy prosisz o podwyżkę. Warto nauczyć się rozpoznawać style komunikacji różnych osób, żeby szybciej znaleźć porozumienie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here