Prowadzisz biznes lub pracujesz na etacie? W każdym wypadku właściwa komunikacja jest kluczowa. Dlatego poznaj style komunikacji preferowane przez różne osoby.
Każdy z nas ma inny styl komunikacji. Jednak badaczom udało się wyróżnić 4 główne typy komunikatorów.
Jeśli odkryjesz, jaki styl preferuje twój rozmówca – prezes, kierownik, współpracownik – i dopasujesz się do niego, to twoje szanse na sukces szybują. Jak to zrobić?
Szczegóły znaleźliśmy w książce „The Code of Trust” Robina Dreeke’a , byłego żołnierza marines i agenta FBI, a teraz konsultanta biznesowego.

Spis Treści
Style komunikacji interpersonalnej – jak dotrzeć do każdego
Dreeke uczy komunikacji w której manipulację zastępuje się chęcią budowy trwałego zaufania.
Według byłego agenta specjalnego FBI, zaufanie w biznesie, jest na wagę złota.
Dzięki temu, że stawiasz potrzeby innej osoby na pierwszym miejscu i uzgadniasz z nim wspólne cele, osiągniesz więcej.
Komunikacja jest naturalnym fundamentem na którym stoi zaufanie. Dreeke radzi mówić do ludzi w sposób, który im najbardziej odpowiada.
Są cztery podstawowe typy komunikatorów – wynikają one z cech charakteru (bycia bezpośrednim/niebezpośrednim oraz zorientowanym na zadanie/ludzi).
Style komunikacji: bezpośredni i niebezpośredni oraz orientacja na zadanie lub ludzi
Każdy z nas ciąży ku któremuś z głównych stylów. Dlatego jesteś raczej:
- Komunikatorem bezpośrednim – mówisz w sposób otwarty, myślisz na głos, nie lubisz, żeby łapać cię za słowo; lubisz wymianę zdań. To twoim zdaniem prowadzi do otwartej i szczerej komunikacji
- Komunikatorem niebezpośrednim – ostrożnie dobierasz słowa, myślisz zanim coś powiesz, jesteś zazwyczaj racjonalny i lubisz, żeby brać na poważnie, to co mówisz
To łączy się z klasycznym podziałem na ludzi zorientowanych na:
- zadania – często energicznych, koncentrujących się bardziej na pracy niż ludziach, którzy ją wykonują. Potrafią być niecierpliwi, są często – jak pisze Dreeke – zabawni i potrafią szybko się wypalić
- inne osoby – to ludzie bardziej spokojni i ostrożni, mający wiele cierpliwości i wytrzymałości, koncentrujący się raczej na tym jak wykonać pracę niż na samym zadaniu
Jeśli połączymy style komunikacji i osobowości, to otrzymamy 4 główne typy komunikatorów

4 style komunikacji i rozmówców
- Bezpośredni, zorientowany na zadanie
Lubi mówić treściwie, trzymać się tematu, skupiać na budżecie i harmonogramie oraz ograniczać żarty do niezbędnego minimum.
2. Bezpośredni, nastawiony na ludzi
Jest logiczny i prostolinijny, ale lubi wzmacniać główne tezy opowieściami.
Działa intuicyjnie i możesz być przy nim emocjonalny, ale stracisz zaufanie jeśli zrezygnujesz z krytycznego myślenia i twoje odwołania do emocji nie ma sensu – podkreśla Dreeke
3. Niebezpośredni, zorientowany na zadania
Rozmawiaj z nim jasno i racjonalnie, a utrzymasz jego uwagę. Stracisz ją jeśli zagłębisz się w emocje i spekulacje
4. Niebezpośredni, zorientowany na ludzi
Takie osoby, będą tolerowały nieco chaosu w komunikacji, ale nie znaczy, to, że go lubią. Nie próbuj wykorzystać empatii takich rozmówców, żeby zmienić temat
Autor „The Code of Trust” radzi traktować ludzi zgodnie z „platynową regułą” ukutą przez Tony’ego Alessandra.
„Platynowa reguła” – odwołanie dla klasycznej „złotej reguły” nie jest oczywiście przypadkowe – radzi, żeby traktować inne osoby, tak, jak chcą być traktowane. Nawet jeśli nie jest to styl, który ty lubisz.
Ta zasada może się przydać, kiedy jesteś na rozmowie o pracę, negocjujesz z inwestorem czy prosisz o podwyżkę. Warto nauczyć się rozpoznawać style komunikacji różnych osób, żeby szybciej znaleźć porozumienie.