Polacy niezwykle chętnie kupują i zażywają suplementy diety. Jak je sprzedawać, żeby robić to w zgodzie z prawem? Sprawdź najważniejsze zalecenia.
Rynek suplementów diety jest w naszym kraju niezwykle rozwinięty. Sprzedaż specyfików, które mają np. podreperować zdrowie czy poprawić nastrój, zwiększa się co roku o ok. 8 proc.
Już trzy lata temu obroty firm handlujących suplementami diety wyniosły, bagatela 4 mld złotych!
Ten wzrost idzie w parze z coraz większym zainteresowaniem zakupami online i rozwojem e-commerce w Polsce.
Co zrobić, jeśli chcesz założyć działalność gospodarczą i uszczknąć z tego tortu coś dla siebie?
Spis Treści
Jak sprzedawać suplementy diety
Przede wszystkim dopilnuj, żeby wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Teoretycznie każdy może otworzyć sklep online, uruchomić stronę startową i ruszyć ze sprzedażą.
Jednak wprowadzając do obrotu specyfik bez wymaganych pozwoleń narażasz się na przykre konsekwencje.
Na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego znajdziesz wykaz zgłoszonych produktów – powiadomienia.gis.gov.pl
Sprzedaż suplementów diety – wymagania
Przede wszystkim musisz powiadomić Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS) o zamiarze wprowadzenia na rynek po raz pierwszy suplementu diety, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia lub wzbogaconego o witaminy i składniki mineralne.
Takie produkty muszą spełniać wymagania ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Ile masz czasu na zgłoszenie?
Zrób to przynajmniej 14 dni przed wystawieniem środka spożywczego do sklepu. Musisz złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów albo o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli Sanepidu.
Uwaga! Nie musisz przedstawiać wyników badań lub innych materiałów potwierdzających skuteczność suplementu diety, którym zamierzasz handlować.
Jak sprzedawać suplementy diety – powiadomienie GIS
Najprościej zrobić to online. Musisz najpierw zarejestrować się na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego – https://powiadomienia.gis.gov.pl/esp
Potem wypełniasz elektroniczny formularz powiadomienia o pierwszym wprowadzeniu do obrotu środków spożywczych.
Masz taki obowiązek jeśli planujesz sprzedawać:
- suplementy diety
- żywność wzbogacaną
- żywność specjalnego przeznaczenia medycznego
- preparaty do początkowego żywienia niemowląt
- produkty do dalszego żywienia niemowląt zawierające substancje inne niż te wymienione w załączniku II rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/127 (od 22 lutego 2020)
- preparaty do dalszego żywienia niemowląt wytwarzane z hydrolizatów białkowych (od 22 lutego 2021r.)
- środki spożywcze zastępujące całodzienną dietę, do kontroli masy ciała (od 27 października 2022 r.)
Po założeniu indywidualnego konta może później składać kolejne powiadomienia.
Na wskazany przy rejestracji adres e-mail trafią informacje o każdej zmianie dotyczącej statusu powiadomiona w rejestrze.
Jeśli nie masz lub nie chcesz użyć podpisu elektronicznego/Profilu Zaufanego, to wypełnione powiadomienie drukujesz i własnoręcznie podpisane składasz w Głównym Inspektoracie Sanitarnym.
Dołącz kopię powiadomienia/zezwolenia z innego państwa Unii Europejskiej, jeśli twój specyfik jest już tam w sprzedaży.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie GIS.
Co dalej?
Urzędnicy przyjrzą się twojemu zgłoszeniu. Mogą poinformować, że przyjęli je do wiadomości lub przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.
W przypadku postępowania, GIS zbada czy zgłoszony produkt spełnia normy i wymagania przepisów. Dostaniesz informację o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego.
Musisz być przygotowany, że GIS zażąda dodatkowych opinii, np. jednostki naukowej polskiej lub zagranicznej. Może też prosić o stanowisko Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych czy też Zespołu do Spraw Suplementów Diety działającego w ramach Rady Sanitarno-Epidemiologicznej).