sposoby na stres w pracy
unsplash.com

Doskwiera ci stres w pracy? Jeśli podczas trudnej rozmowy rośnie ci ciśnienie, masz mokre dłonie, a serce kołacze, jak oszalałe, to mamy dla ciebie receptę.

Każdy dzień etatowego pracownika i właściciela mniejszej lub większej firmy, to mnóstwo stresujących sytuacji.

Nieplanowane narady, nowe pomysły przełożonych, które rujnują harmonogram pracy, kontrahenci wpisujący złe dane do faktury czy rachunku – to wszystko sprawia, że rośnie nam ciśnienie.

I tak dzień w dzień.

Na szczęście są ludzie, którzy potrafią radzić sobie ze stresem. I to nie byle jakim. Sprawdź, jak nad emocjami panują amerykańscy żołnierze z elitarnej jednostki Navy SEALs.

jak pokonać stres w pracy
unsplash.com

Jak pokonać stres w pracy

Klucz do opanowania stresu w pracy (podczas sprzeczki z partnerem też) polega na kontroli naszej fizjologii – podpowiada Melody Willing w tekście na inc.com.

Takie podejście mają żołnierze jednostek specjalnych. Dbają o odpowiedni stan fizjologii, żeby móc kontrolować stan swojej psychiki.

Efekt?

Skany neuronowe pokazują, że niektórzy żołnierze SEALs mają niezwykłą zdolność zachowania spokoju w reakcji na groźne sytuacje. Ich mózgi reagują inaczej na stres, aktywując ośrodki nerwowe związane z kontrolą emocjonalną zamiast tych związanych z lękiem i strachem – stwierdza Melody Willing.

Na polu walki to umiejętność na wagę życia lub śmierci. Najciekawsze, że z podobnych technik korzystają również sportowcy i osoby, które często znajdują się w stresujących sytuacjach

Możemy skorzystać i my. Oto jak kontrolować swoją fizjologię i opanować stres w pracy.

stres w pracy - jak sobie radzić
unsplash.com

Stres w pracy – oddychanie

Technikę żołnierzy Navy SEALs możesz użyć siedząc przy biurku, podczas narady, przed wystąpieniem (świetny sposób jak zwiększyć pewność siebie), a nawet w trakcie rozmowy.

Sekret polega na wykorzystaniu techniki oddychania pudełkowego lub czterokwadratowego (box breathing).

To jedna z tych bardzo prostych metody, których efekty są olbrzymie (zgodnie z zasadą Parteto i zasadą 80/20).

Oto co musisz zrobić:

  1. Wdychaj powietrze przez cztery sekundy
  2. Zatrzymaj powietrze w płucach przez cztery sekundy
  3. Wydychaj przez cztery sekundy
  4. Wstrzymaj oddech, opróżnij płuca – na cztery sekundy

Proste, prawda?

Piękno oddychania skrzynkowego polega na tym, że jest niepozorne, co oznacza, że ​​możesz ćwiczyć je w dowolnym miejscu i czasie: podczas negocjacji, przed dostarczeniem trudnych informacji zwrotnych, a nawet np. w trakcie frustrującej rozmowy ze współpracownikiem – wylicza Melody Willing.

Willing daje przykład swojej klientki, kierowniczki w pewnej firmie. Spotkania z pracownikami były pełne chaosu, a morale zespołu spadało. Kobieta czuła się za to odpowiedzialna i ogarniał ją coraz większy lęk. Źle spała i stała się drażliwa.

Z pomocą przyszło oddychanie pudełkowe.

Po ćwiczeniu oddychania przez kilka dni doświadczyła dużej zmiany. Ponieważ oddychanie pudełkowe poprawiło jej zdolność do regulowania emocji, poczuła większą kontrolę i lepiej radziła sobie z wyzwaniami – opowiada Willing.

Oddychanie pudełkowe ułatwi ci kontrolę stresu w pracy. Stres jest potrzebny, to naturalne, jednak nie może osiągnąć poziomu, na którym nie masz nad nim władzy.

Dlatego prosta technika oddechowa używana przez komandosów ułatwi ci panowanie nad emocjami, zapewni bardziej klarowną komunikację z przełożonymi, współpracownikami lub podwładnymi, a w sytuacjach spornych/kryzysowych, pozwoli oddzielić problem od osoby.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here