Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach może przydać się w bardzo różnych, życiowych sytuacjach. Sprawdź, jak zdobyć taki dokument.
Chce wziąć auta lub wyposażenie firmy w leasing? Potrzebujesz kredyt na rozwój firmy jednoosobowej? Rozważasz start w przetargu ogłoszonym przez urząd, a może chcesz po prostu kupić coś na raty?
W każdym z tych przypadków druga strona będzie potrzebowała wiarygodnych informacji o twojej sytuacji podatkowej. Dlatego najpewniej będziesz musiał pokazać jej zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach.
Jak zdobyć taki dokument? Oto nasz przewodnik.
Spis Treści
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
O wydanie zaświadczenie możesz zgłosić się do urzędu skarbowego (w sprawie PIT, CIT, VAT, akcyzy) lub takich instytucji jak: urząd marszałkowski (opłaty za korzystanie ze środowiska), urząd miasta/gminy lub urząd dzielnicowy miasta Warszawy (podatek od nieruchomości lub od środków transportu).
O dokument potwierdzający, że nie masz zaległości podatkowych występujesz, kiedy sam go potrzebujesz lub wymagają tego przepisy.
Możesz wnioskować o:
- potwierdzenie, że nie masz zaległości
- stwierdzenie, jak wysokie są twoje zaległości wobec państwa
Uwaga! Urząd może odmówić wydania zaświadczenia. Kiedy? Jeśli okaże się, że chcesz zaświadczenia, a w rzeczywistości masz zaległe podatki do zapłacenia.
Chcesz sprawdzić czy inna firma ma czyste konto w skarbówce? Możesz wystąpić o dokument potwierdzający jej sytuację. Jednak warunkiem jest, że przedsiębiorca zgodzi się na wydanie tobie zaświadczenia.
Urząd wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie: banków lub innych instytucji kredytowych, kontrahentów, dzierżawców i użytkowników nieruchomości, wspólników spółek: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej.
O zaświadczenie możesz wystąpić osobiście odwiedzając urząd lub skorzystać z usługi online.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – online
Złożenie wniosku online jest najbardziej wygodne. Potrzebujesz tylko łącza internetowego oraz Profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
We wniosku – papierowym i elektronicznym – podajesz nazwę swojej firmy (jeśli jesteś zarejestrowany w KRS lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), adres siedziby/miejsce prowadzenia działalności oraz NIP.
Piszesz również o jakie zaświadczenie występujesz (informacja o niezaleganiu lub stwierdzająca stan zaległości) oraz gdzie i dlaczego je przedstawisz.
Dodatkowo możesz też umieścić zapytanie czy urząd prowadzi postępowanie wobec ciebie:
- dotyczące ujawnienia zaległości podatkowych oraz określenie ich wysokości
- postępowanie egzekucyjne w administracji, także w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań
- postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe
We wniosku możesz też poprosić o podanie okresów, z których pochodzą zaległości podatkowe oraz ich tytuły, a także podatki, których termin płatności został odroczony lub ich płatność została rozłożona na raty.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – druk
Zaświadczenie gotowe do wydrukowania i wypełnienia znajdziesz na stronie www.zaplecze.biznes.gov.pl
Do wniosku należy dołączyć:
- dowód zapłacenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia (możesz to zrobić później, masz 3 dni) – 21 zł lub 17 zł (w przypadku zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami np. za korzystanie ze środowiska). Pieniądze wpłacasz na konto urzędu gminy/miasta właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek
- pełnomocnictwo, jeśli ustanowiłeś pełnomocnika
- dowód zapłacenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli je składasz
- ewentualnie inne załączniki
W papierowym formularzu zaznaczasz, jak chcesz odebrać zaświadczenie: w urzędzie, przesyłką pocztową lub przez pełnomocnika.
Urząd ma 7 dni na decyzję w sprawie twojego wniosku.
Urząd może odmówić ci wydania zaświadczenia. Na takie postanowienie masz prawo złożyć zażalenie.