jak długo trzeba trzymać zeznania podatkowe
pixabay.com

Jak długo przechowywać zeznania podatkowe PIT? Zobacz co mówią o tym przepisy – lepiej to wiedzieć, niż mieć problemy podczas kontroli skarbówki.

Termin rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych mija 30 kwietnia. To wiedzą wszyscy. Podobny termin obowiązuje również ludzi, którzy prowadzą firmę jednoosobową.

PIT dla przedsiębiorców składają również wspólnicy spółek: jawnej, cywilnej, komandytowej oraz partnerskiej.

W 2020 roku termin składania deklaracji podatkowych może zostać przesunięty z powodu epidemii koronawirusa na koniec maju lub nawet czerwca. Takie rozwiązanie zakłada rządowa tarcza antykryzysowa.

Jednak jak długo trzeba przechowywać stare zeznania?

jak długo należy przechowywać zeznania podatkowe
pixabay.com

Jak długo przechowywać zeznania podatkowe PIT?

Terminy są wskazane w Ordynacji podatkowej. Wynika z niej, że dokumenty powinniśmy trzymać w teczkach przez 5 lat – do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku – czytamy w ordynacji podatkowej (art. 70).

Przykład: jak długo powinienem przechowywać dokumenty zaświadczające w wysokości dochodów uzyskanych w 2019 roku? Do końca 2025 roku.

Wśród materiałów, które powinny trafić do twojego archiwum są wszelkie dokumenty podatkowe czyli:

  • rachunki
  • faktury
  • księgi podatkowe
  • dokumentów związane z poborem lub inkasem podatków

Musisz pamiętać naturalnie o formularzu PIT-11 czyli informacji pracodawcy o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (jeśli łączysz działalność gospodarczą z etatem) oraz o PIT-8C zawierający m.in. informacja o dochodach z kapitałów pieniężnych.

W przypadku dokumentów papierowych sprawa jest jasna. Co zrobić, jeśli, jak coraz więcej Polaków rozliczyłeś się z państwem przy pomocy platformy internetowej?

W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest przechowanie przez przynajmniej 5 lat Urzędowego Poświadczenia Odbioru. UPO otrzymujesz jako dowód i potwierdzenie złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.

jak długo przechowywać zeznania podatkowe
pixabay.com

Jak długo należy przechowywać zeznania podatkowe – wyjątki

Niektóre osoby i przedsiębiorcy muszą przechowywać dokumentację dłużej niż 5 lat.

Do takiej grupy należą:

  • przedsiębiorcy rozliczający stratę z ubiegłych lat z prowadzonej działalności gospodarczej/sprzedaży akcji
  • przedsiębiorcy dokonujący odpisów amortyzacyjnych
  • osoby, które nie płaciły podatku podczas sprzedaży nieruchomości (w ramach ulgi mieszkaniowej)

Przedsiębiorcy mogą odliczać stratę przez 5 lat od momentu jej powstania. Robią to w dowolnych proporcjach, maksymalnie połowę w jednym roku.

Z tego powodu fiskus może zażądać od przedsiębiorcy dokumentów z roku poniesienia straty.

Teoretycznie może się zdarzyć, że urzędnicy poproszą o dokumenty nawet po 11 latach jeśli będziesz odliczał stratę przez 5 lat.

Dla własnego bezpieczeństwa osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny archiwizować dokumenty poświadczające wysokość dochodów lub wydatków. Przydadzą się jeśli skarbówka będzie prowadziła postępowanie dotyczące uzyskania dochodów nieujawnionych lub chciała potwierdzenia wydania pieniędzy na deklarowany cel.

Warto też pamiętać, że 5-letni termin przedawnienia może zostać zawieszony lub przerwany – wydłuża to czas obowiązku przechowywania dokumentacji. Szczegóły znajduje się w art. 70 Ordynacji podatkowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here